Fotografovali jsme vývoj Škodovek - v utajované budově

Radek Pecák Radek Pecák
15. 12. 2010 8:21
Při práci tu používají například normovanou překážku či umělou hlavu
Foto: Radek Pecák

Normálně se do Technologického centra Škoda-auto v Mladé Boleslavi nesmí. Dovnitř pustí jen specialistu, který tam jde na nějaké pracovní jednání a to ještě musí u vchodu odevzdat mobil s fotoaparátem, notebook s integrovanou webkamerou, natož kameru či fotoaparát. Navíc podepíše speciální formuláře zavazující k mlčenlivosti o utajovaných skutečnostech. Vlastní jednání pak probíhají v místnostech s prakticky holými stěnami.

Díky oslavě dvouletého výročí otevření nové budovy centra ale byly tentokrát povoleny některé výjimky. Příslušný formulář jsme sice podepsat museli, ale fotit se uvnitř mohlo. Samozřejmě pouze tam, kde pro novináře a další hosty připravili ukázky dokumentující některé činnosti, jimiž se zde zabývají.

V současné době zde pracuje přes 1600 zaměstnanců a podle Ekharda Scholze, který je v představenstvu Škodovky zodpovědný za oblast technického vývoje, jejich počty v blízké budoucnosti dále porostou. "Například budeme potřebovat nové odborníky v oblasti designu či elektromobility či motorů," sdělil Scholz deníku Aktuálně.cz.

Vozy ohřívají až na 110 stupňů

Samotné centrum se za provozu podle potřeb dovybavuje dalšími pracovišti. Například v roce 2009 byl zahájen provoz klimatické komory pro dlouhodobé a životnostní zkoušky vozu a klimatické komory pro zkoušky topení a klimatizace. těchto komor je zde několik a v jedné z nich je možné nastavit teploty v rozsahu od mínus čtyřiceti stupňů Celsia až po 110 stupňů Celsia.

"Zkoumá se například to, jak v mrazu pracují plasty na palubní desce vozu. Nejprve jsou na ni naneseny speciální značky a díky záznamové technice pak můžeme sledovat jejich pohyb. Je to v řádech desetin milimetrů," vysvětlil náš průvodce.

V budově je například také padesát metrů dlouhý a šest metrů široký světelný tunel pro zkoušky reflektorů, který vypadá jako běžná silnice včetně čar na krajnici a ve středu vozovky a také s patníky.

Lidé posuzují, jak je příjemný zvuk blinkrů

Letos byl zahájen provoz akustických laboratoří. Oblast technického vývoje tak nyní disponuje psycho - akustickou laboratoří, která umožňuje individuální hodnocení jízdních hluků v interiéru. Laici i odborníci zde hodnotí, jak se jim líbí například zvuk zaklapávajících dveří, svist, který vydávají plynové vzpěry víka zavazadlového prostoru a třeba i zvuk signalizující zapnuté blinkry.

Smyslem měření hluku během jízdy je najít kritická místa a na ta pak navrhnout příslušně velký (rozumí se co nejmenší a nejlehčí) těsnící materiál, který úroveň hluku a vibrací sníží na požadovanou úroveň.

Tyto akustické laboratoře jsou dokonale zvukově izolovány od dalších laboratoří, které jsou v budově a současně i od vnějšího světa. Stěny jsou pokryty materiálem, který zamezí odrážení zvuků.

Dveřmi se musí bouchnout 100000krát

V technologickém centru pak probíhají i životnostní zkoušky jednotlivých částí i celých vozů. Například speciální manipulátor několik týdnů bouchá dveřmi zabudovanými v karoserii a zase je otevírá. Musí to udělat sto tisíckrát. Obdobně se testuje například i otevírání různých schránek v interiéru či ovládací prvky na autorádiu a navigaci.

V dalším oddělení se zase připravují vozy na nárazové testy. "V podstatě to znamená je celé rozebrat, nainstalovat patřičné snímače, nanést na díly, které se budou deformovat fotometrické značky, vůz zase složit a odeslat na zkoušky. Pak ho zase rozebíráme a jednotlivé díly podrobujeme zkoumání," vysvětlil časově náročný postup průvodce.

Škodovka zde nevyvíjí jen své vozy, ale některé práce například na podvozcích, elektronice, či brzdách dělá i pro ostatní značky koncernu. Například za vývoj bubnových brzd na zadní nápravu jakéhokoliv vozu Volkswagen, ať se vyrábí v Německu, Číně, Španělsku, Brazíli i jinde, zodpovídají zdejší specialisté.

 

Právě se děje

Další zprávy