Češi loni kupovali méně ekologická auta než v roce 2008

Radek Pecák Radek Pecák
6. 11. 2010 3:35
Nebylo šrotovné, které by podpořilo prodej malých aut a navíc Škodovka nabídla nové velké vozy
Foto: Radek Pecák

Zatímco v drtivé části Evropy si lidé v roce 2009 kupovali auta, která měla nižší spotřebu a tím i nižší emise CO2 (ve srovnání s průměrem z roku 2008), v Česku nastal pravý opak.

Vyplývá to ze zprávy bruselské nevládní organizace Transport & Environment.

Průměrné emise u prodaných nových aut za rok 2009 se v ČR zvýšily o dva gramy ze 154 na 156. Jedinou další zemí, které se tento "husarský kousek" podařil, bylo Rumunsko.

Naopak na čele žebříčku zemí, kde si lidé kupují nejúspornější auta, je Francie. Tam jsou  průměrné emise u prodaných nových na úrovni 134 gramů, stejně jako v Portugalsku. na předních příčkách žebříčku jsou ještě třeba Italové, Dánové, Belgičané, ale také Slováci.

Hlavní zásluhu mají konstruktéři

Na konci žebříčku je Lotyšsko se 177 gramy.

Z výpočtů Transport & Environment vyplývá, že lze více než polovinu z uvedeného průměrného snížení emisí o 5% přičíst technologickým inovacím. Další snížení emisí je zapříčiněno tím, že lidé kupovali menší a méně výkonná auta. Většina evropských výrobců aut uvedla do výroby tzv. „ekologické" modely, u kterých byla spotřeba díky inovativním technologiím snížena až o 30%. Například řada BlueMotion od Volkswagenu má spotřebu o 27-28% nížší než srovnatelné modely z roku 2007, u Volva řada DrivE snížila spotřebu o 23-31%, či u Mercedesu BlueEfficiency o 25%-32%.

Důvodem, proč se Česko v tomto srovnání zhoršilo, je právě to, že zde nebylo zavedeno takzvané šrotovné. Tato prémie přiměje k nákupu nového auta hlavně ty, kteří se spokojí s menším a méně výkonným vozem. To je také důvod velkého zlepšení Slovenska. Ke zhoršení české situace přispělo také to, že Škodovka, jejíž znak má na kapotě každý třetí prodaný vůz na území ČR, uváděla do prodeje modely yeti a superb combi, což jsou vozy, které mají obvykle pod kapotou větší a žiznivější motory.

Škodovka se bude jen zlepšovat

To by se v příštích letech již nemělo opakovat. Letos  navíc automobilka zařazuje do prodeje speciální řadu ekologických vozů Greenline a příští rok začne prodávat svůj úplně nejmenší model, což samozřejmě sníží jak průměr emisí nových vozů prodaných v ČR, tak i její firemní.

Samotná Škoda je zařazena do výsledků koncernu Volkswagen, který obsadil poměrně nelichotivou dvanáctou příčku z celkových 14. Vede s průměrnými emisemi 131 gramů CO2 Fiat, těsně za ním je Toyota. 

 

Právě se děje

Další zprávy