Městský elektromobil chystá i soukromník Vegr

Radek Pecák Radek Pecák
2. 11. 2010 5:41
Vozítko by se mohlo prodávat jako stavebnice
Foto: Ekolo

Škodovka vyjede s testovací flotilou elektrooctavií, svá elektrická vozidla představí Mitsubishi, Citroën, Peugeot a možná i Renault, Nissan a další výrobci. Tak oficiálně začne příští rok éra elektroaut v Česku. Možná ale ve městech potkáme i pár poněkud zvláštních vozítek, které pocházejí z dílny známého propagátora elektrických aut Jaromíra Vegra.

Během pražské výstavy Autoshow prozradil i některé své plány.

Například to, že vozítko by mohl prodávat jako stavebnici, samozřejmě, pokud bude zájem. V takovém případě by cena mohla být i pod hranicí tří set tisíc, což by samozřejmě bylo pro řadu lidí lákavé. Cena většiny sériově vyráběných elektromobilů je totiž zhruba o půl milionu korun vyšší.

Dalším trumfem Vegrova vozidla jsou jeho rozměry. Jsou totiž podobné jako u smartu první generace. Tedy déllka je 250cm a šířka 140 cm . Díky tomu může parkovat i kolmo k chodníku.

Vpředu sedí jen řidič

Pozoruhodné je řešení jediného sedadla vpředu pro řidiče. Řidič má až nadbytek prostoru, nerušený výhled a koneckonců i bezpečnostní zóny. Vegr to zdůvodňuje tím, že většinu cest stejně absolvuje v autě jen řidič a proč by se tedy musel mačkat na nějakém dveře. Prý ale nevylučuje, že by zde mohly být i dvě sedačky vedle sebe.

Další cestující se mohou sedět vzadu. Podle Vegra by se tam dva dospělí měli docela dobře vejít.

Protože je vůz určený do města, bude základní verze zvládat rychlost pouze do 50 kilometrů za hodinu. Elektromotor ale udělí zrychlení vozu z nuly na 40 km/hod za méně než 4 sekundy. Díky tomu bude moci auto řídit i ten, kdo má "papíry" pouze na malý motocykl. Dojezd této verze je 120 kilometrů a nabít půjde jeho akumulátory (jsou použity moderní LiFeYPO4) pomocí rychlonabíječky i za půl hodiny.

Posílená verze zvládne i stovku

Vegr má však připravenu i rychlejší verzi vozu, které by mělo dosáhnout maximálky přes 100 km/hod. V takovém případě by se hmotnost vozu zvýšila z 350 na 420 kilogramů.

Poměrně nízké hmotnosti (údaj je včetně akumulátorů) je dosaženo použitím duralu a sendvičového materiálu. Akumulátory jsou zabudovány do podlahy.

V prototypu, který Vegr zatím předváděl je použit starý typ elektropohonu. Pokud by se ale rozjela sériová výroba, instaloval by menší elektromotory přímo do kol. 

 

Právě se děje

Další zprávy