Umíte parkovat s velkým MPV? Sharan to zvládne sám

Radek Pecák Radek Pecák
22. 10. 2010 0:17
Auto umí také samo vyjet z parkovacího stání. Stačí mu půlmetrový prostor před nárazníkem
Foto: VW

Pomocníků k parkování je už velká spousta. Počínaje obyčejnými ultrazvukovými senzory, přes zadní kameru až po samočinné systémy. Ty nejvyspělejší nabízejí například automobilky Lexus a v modelech nižších cenových tříd například značky koncernu Volkswagen, včetně Škody.

V modelu Sharan, který právě přichází na tuzemský trh, je další generace parkovacího asistenta Park Assist. Ten poprvé u vozů tohoto koncernu dokáže auto samočinně zaparkovat nejen na stání, které je podélně k chodníku, ale i na to, které je umístěno kolmo.

Stejně jako dříve se systém aktivuje po stlačení tlačítka na středové konzole. Řidič si zvolí stranu, kde chce parkovat, tím, že páčku blikačů nastaví na příslušnou stranu.

Pak se ujímá činnosti elektronika. Pokud parkovací asistent detekuje pomocí 12 ultrazvukových senzorů (4 vpředu, 4 vzadu, 2 vpravo a 2 vlevo s dosahem 4,5 metru) dostatečně velkou mezeru pro zaparkování, může začít parkování.

Auto si samo přibrzdí

Řidič zařadí zpátečku a pak už jen ovládá pedály plynu a brzdy. Elektronika řídí sama a řidiči jen dává pokyny na multifunkčním displeji. Současně je v činnosti akustické upozorňování na překážky kolem vozidla, které se postupně mění z přerušovaného signálu na souvislý, jak se zmenšuje vzdálenost vozidla od překážky.

Dalším vylepšením oproti dosud používanému systému je schopnost vozu samočinně brzdit, pokud automobil při parkování s asistentem přesáhne bezpečnou rychlost. Auto pak přibrzdí až na rychlost 7 km/hod.

Parkovací asistent Park Assist dokáže nyní vůz podélně zaparkovat i do poměrně těsných mezer (postačuje mu rozměr délky vozidla plus 80 centimetrů). Poradí si s parkováním  v zatáčkách, na dlažebních kostkách a mezi stromy nebo jinými překážkami.

Dokáže také "vyparkovat"

Auto díky tomuto asistentu umí nyní i vyjíždět z parkovacího místa. Zvládne to,  pokud je před vozidlem volný prostor o délce alespoň 50 centimetrů.

Sharan nabízí i levnější varianty, zejméně těm řidičům, kteří dokáží bezpečně parkovat sami, ale chtějí mít stále přehled o překážkách a dění kolem vozidla během tohoto manévru.

Pokud se zákazník rozhodne pro rádio s navigačním systémem RNS 315 nebo RNS 510 v kombinaci se systémem Park Pilot ukáže se mu na displeji navigace vozidlo shora a symbolicky jsou na něm zobrazeny potenciální překážky vpředu a vzadu přesně podle jejich polohy.

Další pomocníci ulehčující parkování jsou již zmíněná zadní parkovací kamera a ultrazvukové senzory.

 

Právě se děje

Další zprávy