Vaše auto, než začne zima: Pozor na všechno, co teče

Radek Pecák Radek Pecák
15. 10. 2010 13:20
Do auta není zatím třeba přidávat moc věcí. Ale láhev s náhradní směsí do ostřikovačů a škrabka se hodí
Curych.
Curych. | Foto: Reuters

Olej, chladící kapalina, kapalina v ostřikovačích, elektrolyt v akumulátoru a uprostřed zimy i nafta. Tohle všechno jsou tekutiny, které mohou motoristovi v nejchladnějším období roku pořádně zkomplikovat život. K tomu samozřejmě pár dalších detailů.

Pokud chceme jezdit, potřebujeme nejprve nastartovat. Nebude-li akumulátor řádně nabitý, pravděpodobně budou se startováním problémy. Proto by se před zimou měla baterie, která ještě má otvory pro dolévání destilované vody, doplnit, případně dobít nabíječkou. Je třeba pamatovat na to, že při krátkých jízdách po městě zvláště v chladném počasí, se baterie alternátorem nestačí dobít a proto je také třeba ji zhruba jednou až dvakrát měsíčně dobít.

Obvykle je životnost baterie 4 až 6 let. Pokud už je starší než pět let, je lépe ji před zimou nahradit novou nebo ji alespoň nechat proměřit.  Nejjednodušší je test voltmetrem. Nabitá baterie se pohybuje v rozmezí 12,5 V a více. Naopak hodnota 12,4 V a méně signalizuje částečně vybitou baterii.

Když už se budeme pohybovat v motorovém prostoru, bylo by dobré se přesvědčit (pokud samozřejmě nejezdíte na pravidelné servisní prohlídky, kde se o to postarají za vás), zda už není olej v motoru příliš dlouho nebo že nemá najeto příliš mnoho kilomerů. "Vyjetý" olej zejména v zimě motoru vašeho vozu určitě svědčit nebude. Také je třeba si uvědomit, zda jste do motoru nenalili příliš "letní" olej. Olej, jehož označení začíná 15W, má totiž náležité mazací schopnosti jen do -20 stupňů Celsia. Zatímco ten, který má na začátku 0W zvládne i mráz - 35 stupňů.

Důležité je vidět z vozu ven

Chladící kapalina je samozřejmě už ve všech autech nemrznoucí. Ale aby byla dostatečně nemrznoucí, je třeba ji každé dva až tři roky měnit. Opět platí, že pokud se o to nepostará váš servisní technik, měli byste si její stáří zkontrolovat sami. Stejné je to u brzdové kapaliny. Ta sice nezamrzne, ale může začít "vařit" právě v okamžiku, kdy sjíždíte s naloženým autem z alpského kopce.  

Naprosto nezbytné je nalít do nádržky ostřikovačů zimní směs. Na začátku podzimu stačí tu, která vydrží v tekutém stavu do -10 stupňů, v prosinci, lednu a únoru by už měla být koncentrovanější. Pohybovat se totiž po silnici pokryté špinavou břečkou a mít v motorovém prostoru zamrzlou směs do ostřikovačů je totiž hodně nepříjemné. Stěrače si po chvíli přestanou vědět rady a vy pojedete vlastně poslepu.

Gumové lišty stěračů pochopitelně také nevydrží stále ve stejném stavu. Aby pouze nedělaly šmouhy a skutečně stíraly, měly by se před zimou vyměnit za nové. Kvůli tomuto úkonu se také nemusí jezdit do servisu. Stačí jen koupit správný rozměr a pak během dvou minut nasadit na místo starých.

Ti, kdo parkují v garáži, to mají snazší

Pokud máte vůz doma i v práci v garáži, pak sice obvykle problém s ranním škrábáním oken mít nebudete. Přesto byste alespoň malou škrabku už od října vozit měli. Co když pojedete na víkend na chalupu ke známým a auto necháte venku na dvorku omrzat...

Stejně tak budete mít lehčí kapsu, pokud disponujete ve voze dálkově ovládaným centrálním zamykáním či dokonce bezklíčkovým vstupem. V tom případě nebudete muset nosit pro jistotu malou lahvičku s roztokem pro rozmrazení zámků.

Pokud máte vůz starší než nějaké dva až tři roky, měli byste pro jistotu promazat gumové těsnění na dveřích i karoserii silikonovým olejíčkem. V sychravém počasí pak k sobě nepřimrznou a vy nestrávíte drahocenný čas lomcováním.  

 

Právě se děje

Další zprávy