První jízda po novém okruhu: Pohodu kazil jen prach

Radek Pecák Radek Pecák
20. 9. 2010 17:38
Cesta k Ruzyňskému letišti od sjezdu z D1 trvala 22 minut
Už zbývá odstranit jen pár posledních zábran a cesta bude volná
Už zbývá odstranit jen pár posledních zábran a cesta bude volná | Foto: Radek Pecák

Praha - Zhruba tři hodiny poté, co politici přestřihli pásku, mohly na nový 23 kilometrový úsek, který propojil brněnskou dálnici se strakonickou rychlostní silnicí, dálnicí D5 a rychlostními silnicemi R6 a R7, vjet první automobily.

Redaktor Aktuálně.cz si na tento okamžik počkal v místech, kde se okruh zatím provizorně napojuje na dálnici D1. Na místo přijíždíme už čtvrt hodiny před dvanáctou, kdy se podle neoficiálních zpráv má okruh otevírat. Vjezd na komunikaci v tu chvíli stále uzavírají přenosné zábrany a na velké tabuli s proměnným značením jsou zobrazeny značky zákazu vjezdu.

První kilometry po nové části R1
První kilometry po nové části R1 | Foto: Radek Pecák

"První auta pojedou za policejním vozem," dostává se nám informace od posádky silničářského vozu, kteří tady drží jakousi poslední stráž a čekají na pokyn, že mohou zábrany uklidit. "V poslední dny jsme byli prakticky neustále na okruhu. Ještě o víkendu se přidělávaly na mosty modré reflexní čočky, kluci instalovali v tunelech kamery, uklízelo se," říká jeden z mužů v oranžovém pracovním oděvu.

Chvíli po nás přijíždí na místo kromě dalších novinářů také motorkář na stroji BMW. Jiří Hudec, který je profesí hudebníkem a také vášnivým motorkářem se svěřuje, že prostě chce být mezi prvními, kdo si okruh projedou.

Vyráží se za policejním majákem

Je 12.15 a po dohodě s osádkou policejního dálničního Fordu Mondeo dispečeři ruší na značení na velkých tabulích značku zákazu vjezdu. Silničáři hbitě vyskakují z dodávky a odnášejí poslední zábrany a kužele. Ve 12.18 se kolona aut, která se za policejním vozem mezitím vytvořila, nejprve velmi pomalou rychlostí dává do pohybu.

Rychle nasedáme do redakčního vozu a vyrážíme také na novou silnici. Hned v podjezdu pod D1 předjíždíme vůbec první kamión, který se na okruh vydal, a o který bude dnes méně na Barrandovském mostě.

U letiště za 22 minut

Postupně se rozjíždíme na zhruba stokilometrovou rychlost, přestože je na volných úsesích okruhu povolená stotřicítka a jedeme v koloně. Čas od času se docela práší. Je vidět, že úklid vozovky nebyl udělán naprosto stoprocentně. Také zřejmě vítr navál z náspů kolem silnice prach. Ty totiž zatím nebyly osázeny zelení a jsou hnědé.

Ne všude také zatím svítí proměnné dopravní značení. Všímáme si, že zatím je protisměr prázdný, protože na obou koncích nového 23kilometrů dlouhého úseku se zátarasy odstraňovaly současně. Na mnoha místech kolem silnice či  na nadjezdech stojí lidé a naši kolonu si filmují či fotografují. Otevření obchvatu Prahy je skutečně událost.

Ve stejnou dobu, kdy první auta jela po otevřeném okruhu, se na příjezdu do Prahy na D1 stala nehoda
Ve stejnou dobu, kdy první auta jela po otevřeném okruhu, se na příjezdu do Prahy na D1 stala nehoda | Foto: Radek Pecák

Po šestnácti minutách jízdách dojíždíme k odbočce na Barrandov a napojujeme se na starou část okruhu. Policejní vůz sjíždí, my pokračujeme. Chceme totiž prověřit, za jak dlouho je možné se dostat na silnici R7, která přivádí dopravu k ruzyňskému letišti. Na křižovatce okruhu s rychlostní silnicí R7 jsme za 22 minut. Pokud by nás "mondeo" nebrzdilo, dalo by se to i při dodržování stanovených limitů stihnout ještě o pár minut dříve.

Zatímco jízda po okruhu byla v tu dobu plynulá, ti, kteří mířili do centra Prahy po D1 uvízli kvůli nehodě u sjezdu na Jižní spojku. Tam totiž silničáři pracovali za změně dopravního značení a ve zúžení se srazila auta.  Hned se vytvořila několikakilometrová kolona.   

 

Právě se děje

Další zprávy