Vylepšené Mondeo je ještě rychlejší. I se čtyřválci

Radek Pecák Radek Pecák
18. 9. 2010 0:49
Aktivní gril umí regulovat přístup vzduchu k chladiči
Foto: Radek Pecák

Řadu technických novinek a řešení nabízí faceliftovaný Ford Mondeo. Některé jeho vymoženosti již mohl redaktor deníku Aktuálně.cz vyzkoušet při testovacích jízdách v okolí bavorského Mnichova.

Řada z těch věcí je bezpečnostního rázu. Například systém pro nechtěné opuštění jízdního pruhu využívá kameru nepřetržitě monitorující silnici před vozidlem a vyhodnocuje, kde se vůz nachází vzhledem k jízdním pruhům. Jakmile systém zaregistruje, že se kola přibližují k vodorovnému dopravnímu značení, upozorní řidiče vibracemi volantu. V nízkých rychlostech není aktivní a pro některé siuace je lepší ho vypnout. Přece jen brnění volantu není pro řidiče nejpříjemnější. 

Vyzkoušet jsme nemohli systém monitorování pozornosti řidiče. Zřejmě jsme po abslovování zhruba dvousetkilometrové trasy nebyli ještě tak unavení, aby systém, který vychází ze statistické analýzy jízdy v pruhu, založené na údajích získaných prostřednictvím kamery a z případných odchylek od zamýšleného směru vozidla shledal, že výsledek je horší než přednastavená hranice ztráty pozornosti. Pak by varoval zvukovým signálem a doporučením pro řidiče, aby si udělal přestávku.

Kamery přepínají i světla

Protože jsme jezdili ve dne, nemohli jsme vyzkoušet ani další novinku, kterou je samočinné přepínání dálkových a potkávacích světlometů. Ten také využívá kameru na čelním skle, která detekuje zdroje světla před vozem. Systém prý dokáže rozeznat nejen čelní světlomety, ale i koncová světla vozu jednoucího před mondeem.

Možná nejzajímavějším technickým řešením je ale aktivní gril, neboli elektricky ovládané žaluzie v přední masce vozu. Ty se v závislosti na množství vzduchu a jeho teplotě k  přiváděného motoru  motou díky ovládání elektromotorem přivírat a zase otevírat. Je to výrazně pokrokovější řešení než u vozů řady econetic, které měly část otvorů před chladičem pevně zaslepené. To ale mělo za následek, že vůz v této specifikaci nemohl tahat tak těžké přívěsy, jako běžné verze automobilky. Hrozilo totiž přehřátí motoru.

Technici Fordu spočítali, že díky možnosti uzavřít lamely se sníží aerodynamický odpor vozu až o šest procent. To samozřejmě přinese cennou úsporu paliva a také logicky snížení emisí CO2. Lamely je možno zavírat v celkem patnácti krocích po šesti stupních.

Už jen čtyřválce

Ještě výraznější změnou směrem ke snížení spotřeby a emisí CO2  je ovšem výměna motorů za modernější. Premiéru v novém Mondeu má zatím nejvýkonnější varianta přeplňovaného zážehového agregátu Ford EcoBoost 2,0 l o výkonu 176 kW/240 koní.

V nejnovějším Mondeu mohou kupci dostat i přepracovaný vznětový motor Ford Duratorq TDCi 2,2 l, jehož výkon vzrostl o 12 procent na 147 kW. To z něj činí dosud nejvýkonnější vznětový agregát Ford Duratorq v historii. S tímto motorem jsme při testovacích jízdách u Mnichova najeli největší porci kilometrů. Auto dokáže rozpohybovat k velice svižné jízdě, jen jsme si docela dlouho nemohli zvyknout na citelný turboefekt.

Mondeo se při faceliftu změní pochopitelně i vzhledově. Hlavně jeho přední část nyní působí daleko uhlazeněji. Na atratkivnosti mu přidají také LED světlomety pro denní svícení v předním nárazníku. LED světla jsou ale také uvnitř v lampičkách pro osvětlení kabiny a v zadních světlometech. 

 

Právě se děje

Další zprávy