O barvách pro škodovácký "Up" už je rozhodnuto

Radek Pecák Radek Pecák
3. 9. 2010 8:36
Oddělení color rozhoduje i o tom, jaká látka se dostane na sedačky
Foto: Radek Pecák

Za to, jaké barvy budou na karosériích Škodovek, či jaké materiály a potahy najdeme v interiéru, zodpovídá v automobilce Škoda v Mladé Boleslavi šéfka oddělení Color&Trim (barvy a výbavy) Věra Vasická.

„Za dobu, kdy ve Škodě na tomto postu působím, se leccos obrovsky změnilo. Když jsme začínali se vzorováním  Felicie, měli jsme k dispozici pouze nabídku od tuzemských firem," vzpomíná  Věra Vasická. Teď už je nabídka jak barev, tak i materiálů pro interiéry mnohem větší.

Její oddělení,  ve kterém pracuje méně než deset lidí, musí pro každý model, každý stupeň výbavy a pak i na jednotlivé akční modely připravit materiály a barvy na přístrojovou desku, dveřní výplně, střední konzolu. Dále pak vybírají  látky nebo kůže na sedadla, textil pro koberce a vkládané koberečky, barvu a vzory ozdobných lišt, barvu a strukturu kůže na volantu, řadící páce a rukojeti parkovací brzdy.

Materiál i barva se přizpůsobuje charakteru vozu

Samozřejmě vše musí vypovídat i charakteru vozu. Proto musí být jiné barvy a materiály například ve ve výbavě elegance a pak v derivátu Scout či RS. Prý ani v případě tvorby interiéru sportovní verze si do práce mužskými kolegy příliš mluvit nenechá. „I ženy přece ví, co působí sportovně," tvrdí.

Věra Vasická přiznává, že nejvíce jí baví vybírat barvu exteriéru vozů. „Byla bych ráda, kdybychom měli pro každý model paletu 20-25 barev, ale ve skutečnosti jich máme jen deset až třináct. Je to pochopitelně z ekonomických důvodů," vysvětluje. Takže každá barva by měla v nabídce vydržet nejméně dva až tři roky.

Některé barvy se nemění řadu let

"Máme ale i barvy, které přetrvávají už dlouhou dobu. Například Bílou Candy jsme nasadili v roce 1996 a v nabídce je dodnes. Také černá Magic se používá již dlouho. O té jsme jeden čas uvažovali, že bychom ji nahradili, pak ale převládl názor, že mnoho lidí by si vlastně změny černé za černou nevšimlo," říká.

V uvažování o tom, jaké  barvy si lidé na své vozy nakonec vyberou, podle ní u většiny lidí převažuje chladné uvažování nad city. „Lidé třeba řeknou, že by se jim na autě líbila jasně žlutá či zelená barva, ale nakonec si stejně koupí stříbrné či šedé auto, protože ví, že se jim bude pak snáze prodávat," tvrdí.

Příprava nové barvy je vždy dlouhý proces. „Když vím, že se bude připravovat nová červená barva, nechám si u výrobce předložit třeba padesát odstínů červené. Z těch pak vybírám a kombinuji s jinými barvami.  V určité fázi je připraveno asi deset variant, které se nechají nastříkat na jakési polokoule a po poradě s marketingem se výběr zúží na přibližně čtyři favority. Ty se pak stříkají na polokoule s větší plochou a k těm se již vyjadřuje vedení.

Nejprve se látkou obaluje model

V této chvíli je už podle Vasické rozhodnuto i o barvách, jaké bude mít nový nejmenší model Škodovky a pracuje se například na výběru barev pro Octavii III. Generace. 

Také o materiálech a vzorech v interiéru se rozhoduje již  dlouho před tím než auto přijde na trh. „Už když je připraven hliněný model designu interiéru, začíná  se  hotový tvar obalovat imitacemi materiálů, rozvrhují se jednotlivé barevné plochy.

Z barev, které jsou již zavedeny, je v poslední době Věra Vasická hrdá například na barvu na superbu, která nese označení Amethyst Purple. Inspiraci prý čerpá kde se dá. „Například jednou jsme se s jednou kolegyní od jiné značky potkali v přírodě u rybníka a drahnou chvíli jsme se pak dohadovali, jakou metalízu má vlastně na hlavě na vodě plující kačer," přiznává s úsměvem svoji profesionální deformaci.

Zatímco barvy karosérie si v oddělení   vytváří sami, například použité tkaniny a vzory na sedačkách většinou vybírají z návrhů firem, které se touto výrobou zabývají. „Ale jsou i výjimky. Například jsme si prosadili, že na sedadlech pro vůz Yeti bude ve vzoru obsaženo písmeno Y," říká. Uvažovalo se prý podle ní i o později proslavených tlapičkách, ale to schváleno nebylo.
Výrobce pak garantuje i trvanlivost a stálobarevnost materiálů, i když i například vliv opotřebení se pak ve Škodovce v oddělení technického vývoje zkouší. 

 

Právě se děje

Další zprávy