Toyota naznačuje: Bude FT-86 nakonec novou Celicou?

Radek Pecák Radek Pecák
21. 8. 2010 0:00
Informace přicházejí v roce, kdy je 40. výročí od uvedení první generace legendárního modelu
Foto: Toyota

Japonské automobilky stále nemají zas tak moc modelů, které by se nesmazatelně vryly do paměti milovníků aut. Toyota Celica je ale určitě jedním z nich.

Přesně před 40 lety se začala psát její historie. Název Celica pochází z latinského výrazu coelica tedy „nebeský" či „božský". Toto jméno zatím nosilo jejích sedm generací.

první generace se vyráběla v letech 1970-77 pod sériovým označením A20/35. Svoji premiéru měla na Tokio Motor Show 1970 jako odkaz na svého předchůdce - sportovního model 2000GT. Vyráběla se jako liftback a dvoudveřové kupé a v roce 1975 prošla celosvětově faceliftem. Už tato první generace modelu Celica TA 22 s motorem 1600 ccm se objevila na tratích světových rallye. V roce 1972 při britské RAC Rally s ní dojel Ove Andersson na celkovém 9. místě.

Druhá generace měla 70 verzí

Druhá generace modelu Celica se vyráběla do roku 1981. Celkem se tato generace vyráběla v neuvěřitelných 70 modelových verzích! Jednou z nich byla také nově označená Celica Supra, později se přidala také Celica Camry.

V letech 1981-85 charakterizuje sportovní Celicu již 3. generace nabídka třech karoserií - liftback, kupé a pro americký trh také verze convertible. Poprvé se objevuje přeplňovaná verze motoru 1,8l, která byla základem vývoje vozu Celica Twincam Turbo do skupiny B ve světových rallye. Prototyp byl představen továrním týmem TTE (Toyota Team Europe).

V roce 1989 končí výroba 4. generace modelu Celica, která přinesla asi vůbec nejvýraznější změnu v oblasti pohonu kol. Dosavadní „zadokolka" byla nahrazena pohonem předních kol ve spojení s novým dvoulitrovým motorem. Na japonské scéně se však v konci roku 1986 objevuje tzv. „Ultimate Celica" - model GT Four - s pohonem všech kol a elektronickým mezinápravovým diferenciálem. Pohonnou jednotkou byl přeplňovaný dvoulitr s výkonem 190 koní. Téměř okamžitě se z tohoto vozu stala vlajková loď modelu Celica a zároveň základní platforma pro úspěch ve světových rallye.

GT Four je legenda

Pouze tři roky v letech 1990-93 se vyráběla 5. generace. Opět měla oblé tvary karoserie a opět výklopné přední světlomety, pro které získala tato verze přezdívku „mrkačka". I v Čechách lze potkat GT-Four, jednu z 5000 vyrobených exemplářů, které byly pojmenované po špičkovém soutěžním jezdci Carlosu Sainzovi.

Také šestá generace zaznamenala úspěchy v rallye. Její výroba trvala až do roku 1999. Čtyřkolka GT-Four, pod označením ST205 dostala v této generaci vůbec nejsilnější motor 3S-GTE - zážehový dvoulitr s výkonem až 251 koní! Těchto speciálů bylo v rámci homologace FIA vyrobeno 2500 kusů a to umožnilo vstoupit značce Toyota do skupiny A světového šampionátu v rallye.

Tento soutěžní speciál úspěšně startoval také v českých soutěžích díky špičkovým domácím jezdcům - Milanu Dolákovi, bratrům Vojtěchovým, Karlu Trojanovi a dalším.

Sedmá generace měla přinést úspěch v USA 

Poslední 7. generace modelu Celica byla vyvíjena s cílem zaměřit se na mladou generaci zejména ve Spojených státech. V Evropě se nabízela se dvěma motory - 1,8 VVT-i (140k) a dceřinou společností Yamaha vyladěným čtyřválcovým motorem o objemu rovněž 1,8l s proměnných časováním a zdvihem ventilů (VVTL-i), který disponoval výkonem 190 koní. Tato verze nesla označení T Sport. V závěru výroby byla Celica nabízena pouze na japonském trhu.

Poslední Toyota Celica sjela z výrobní linky 21. dubna 2006 a prozatím se tak uzavřela se její historie v automobilovém světě a také v motorsportu.

Jenže konec to nemusí být definivní, jak vyplývá z některých náznaků v tiskové zprávě. Například k ní bylo přiloženo foto, na kterém je koncept FT-86 právě společně s minulými generacemi celic a také se v tiskové zprávě doslova praví:  "O jeho konečném názvu se však zatím pouze spekuluje…"

 

Právě se děje

Další zprávy