Tři čtvrtě století britské kočky. Slaví konceptem XJ75

Radek Pecák Radek Pecák
18. 8. 2010 0:00
Design býval vždy silnou stránkou automobilky Jaguar. Až na výjimky na přelomu století
Foto: Aktuálně.cz

Po hubených letech se zdá, že se slavné britské automobilce Jaguar začíná dařit lépe. Dokonce stvořila speciální koncept Jaguar XJ75 Platinum, který představila v Americe na setkání Pebble Beach Concours d'Elegance.

Připomněla tak současně, že slaví výročí 75 let od svého vzniku. Vůz je v  kombinaci bílé a černé barvy. Pohání ho pětilitrový přeplňovaný osmiválec s přímý vstřikováním paliva a výkonem 470 koňských sil.

Karosérie byla nalakována speciálním perleťovým lakem matné bílé barvy. Vnější chromované prvky jsou v provedení tmavého chromu či v lesklé černé variantě. Na míru vyrobená 22 palcová kola jsou černé barvy v provedení leštěné oceli. Interiér je celokožený a kůže na sedadlech je prošitá v diamantovém vzoru.

Uprostřed palubní desky jsou na zakázku vyrobené hodiny. Ty byly navrženy a vyrobeny ve spolupráci s firmou Bremont Watch Company. Tato nezávislá britská společnost navrhuje a vyrábí unikátní mechanické hodiny, které jsou ručně montovány ve Švýcarsku.

Historie automobilky je ještě starší

„V interiéru jsme si pohrávali s kombinací špičkových materiálů a tradičního britského stylu. XJ75 Platinum Concept je vlastně takové designérské cvičení, které ukazuje naši vizi. V rámci ní chceme nabízet vozy, které si zákazníci budou moci nechat upravit dle jejich přání. Chceme tím poskytnout inspiraci všem, kteří vyznávají silnou osobitost luxusních vozů," říká Giles Taylor, hlavní designér modelu Jaguar XF.

Jaguar je nyní ve vlastnictví indické firmy Tata. Předtím ale automobilka s kočkovitou šelmou ve znaku vystřídala řadu majitelů. Na počtáku stáli William Lyons a William Walmsley, kteří založili v Blackpoolu firmu na výrobu motocyklových sajdkár. Krátce nato začali vyrábět atraktivnější karosérie pro v té době sériově vyráběná auta.

V roce 1928 firmu přesunuli do Coventry, kde je její sídlo dodnes. V roce 1931 už představili vůz vlastní koncepce SS1 a SS2. Jméno Jaguar se poprvé objevilo v roce 1935 u modelu SS Jaguar, což byla čtyřdveřová limuzína.

Nejslavnější byl E-Type

Na tom, že je značka Jaguar vnímána jako výrobce sportovních vozů, měl jako první vliv model XK 120. Původně to mělo být jen auto pro závody, ale nakonec se ho prodalo 12 000 kusů. Úspěchy měl i na závodní dráze. Konkrétně dvakrát (v letech 1951 a 1953 vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.

Ještě úspěšnější než XK 120 byl model D-Type, z něhož se pak vlastně vyvinulo kupé E-Type. Je dodnes pokládáno za nejkrásnější Jaguar, který kdy byl vyroben. Ve své době to byl nejrychlejší sériový britský automobil s maximální rychlostí 240 km/hod.

Zatímco 60. léta byla pro značku úspěšná, v 70. ltech odbyt slábl. V 80. letech vláda premiéra Thatcherové rozhodla o privatizaci jaguaru a jeho oddělení od koncernu Leyland. 5 let žila značka samostatně a v té době vznikly i supersporty XJ220 a XJR 15 než ji koupil americký Ford.

Ford sice továrnu zmodernizoval, avšak zároveň prosadil do výroby modely, které se nelíbily, objevily se verze s pohonem předních kol, kombík, dieselové motory...

Úspěch se tedy vcelku logicky nedostavil a nakonec byl před dvěma roky Ford značku Jaguar a také Land  Rover nucen prodat indické společnosti Tata Motors. Nové modely, které se poté představily, a které pocházejí z bloku Iana Calluma, už zase nepostrádají tradiční přitažlivost.

 

Právě se děje

Další zprávy