Nové vozy před premiérou užívají peklo. Nyní Ford Focus

Radek Pecák Radek Pecák
4. 8. 2010 0:00
Jeden z testů probíhá na slavné silnici na Grossglockner
Foto: Ford

Dříve i nové vozy v horku při pomalé jízdě takzvaně vařily, při cestách po horách během extrémních klesání jim selhávaly brzdy, objevovaly se  i jiné poruchy. Automobily, které jsou vyrobené v posledních několika letech většinou světových automobilek jsou však až na několik malých výjimek velmi spolehlivé. Je to také zásluhou mnoha testů, které během několikaletého vývoje každý nový model nebo nová generace již zavedeného musí absolvovat.

Testy se provádějí v různých fázích vývoje prototypu a pak se znovu testuje takzvaná nultá série. Část vozů se použije k nárazovým testům, většina ale odjezdí v různých koutech světa v různých klimatických podmnínkách milióny kilometrů. A tak různě zakryté a zamaskované vozy můžeme potkat jak na evropských silnicích, tak i za polárním kruhem, v afrických písečných pouštích nebo například v americkém Death Valley.

Plachta kolem přídě vozu má během testu zabránit nežádoucímu ochlazení motoru při zastávce
Plachta kolem přídě vozu má během testu zabránit nežádoucímu ochlazení motoru při zastávce | Foto: Ford

I vozy, které určitě nejsou primárně určené k ježdění na závodních tratích, je možné potkat například na slavném německém okruhu Nürburgring. Občas dokonce brutální zacházení testovacích jezdců nevydrží. Znám je případ Audi R8 s desetiválcovým motorem, které před třemi roky během posledního testovacího dne během jízdy vzplanulo.

Pro testy je silnice na Grossglockner ideální

Mezi masovými modely, které nyní procházejí testováním, je i Ford Focus nové generace. Automobilka dokonce odtajnila několik snímků, které dokazují, jak náročným testováním vůz prochází v rakouských Alpách.

Na silnici na Grossglockner se mimo jiné zkouší, jaký vliv má na chování automobilu velká nadmořská výška. Silnice, která byla vybudována v roce 1935  měří 48 kilometrů, má 36 zatáček a vede až do nadmořské výšky 2 504 metrů.

Inženýr Bernd Herweling z vývojového střediska Ford zde strávil dva týdny, přičemž každý den najezdil 200 km nahoru a dolů po této silnici na Grossglockner. „Testujeme zde Focus nové generace s celou řadou motorizací, jak zážehových, tak vznětových," vysvětluje.  "Hodnotíme použitelnost na strmých horských silnicích z pohledu zákazníka. Grossglockner je k tomu ideální, zdejší silnice má velmi dobrý povrch. Pro své testy využíváme prvního úseku, kde je stoupání nejstrmější. Prakticky celou cestu až do výšky 2 400 metrů nad mořem činí stoupání téměř konstantních 12 procent. Tady nahoře je vzduch mnohem řidší, takže motor se musí více snažit. A trasa je docela dlouhá, což nám umožňuje získat velké objemy dat," vysvětlil.

V Údolí smrti jezdila při svém vývoji i současná Škoda Superb
V Údolí smrti jezdila při svém vývoji i současná Škoda Superb | Foto: Škoda-auto

Místo cestujících jsou vzadu kanystry

Testovací posádku tvoří vedle Bernda Herwelinga ještě jeho kolega Marcus Pole, který zaznamenává do notebooku klíčové údaje. Aby se simulovala plná zátěž, jsou vzadu místo tří dospělých cestující patřičně naplněné plastové kanystry.

Na vrcholu zastaví a okamžitě natáhne okolo motorového prostoru plachtu, která má zachytit teplo. „Chceme, aby motor zůstal co nejteplejší," vysvětluje. „Cestou nahoru podrobně monitorujeme chladicí soustavu, teplotu chladiče i oleje a u vozů se samočinnou převodovkou také teplotu převodového oleje. Máme na palubě více než 100 elektronických kanálů, které zaznamenávají údaje o vozidle. Zatím je vše v pořádku. Mým úkolem je jet poměrně rychle, ale nikoliv na limitu. Mohli bychom jet daleko rychleji!"

Zkouší se odolnost brzd i to, kolik auto utáhne do kopce

Po pěti minutách přišla na řadu cesta zpět. Sice zde i značky doporučují brzdění motorem při zařazením nízkém rychlostním stupni, úkolem řidiče je ale naopak brzdit do každé zatáčky co nejpozději a tedy i nejintenzivněji.

Současně se na této silnici testuje i další focus, který táhne velký dvounápravový přívěs. Řidič má za úkol držet celou cestu konstantní rychlost 30 km/h. Při tomto tempu se k chladiči dostává jen velmi slabý nápor studeného vzduchu, což vystavuje chladicí soustavu motoru těžké zkoušce.

„Testování s přívěsem je velmi důležité," podotýká Bernd. „Na úrovni moře může vůz s touto motorizací táhnout až 1 500 kg. Zde je však řidší atmosféra, proto je motor zatěžován mnohem více. Jdeme až na limit, abychom zjistili, jakou hmotnost vůz do kopce utáhne a jak spojka zvládne rozjezdy do kopce ve vysokých nadmořských výškách.

 

Právě se děje

Další zprávy