Milion nových pomocníků: sami se vypnou, mají airbag

Radek Pecák Radek Pecák
27. 7. 2010 14:22
Auta jsou dnes větší, bezpečnější, luxusnější a hlavně ekologičtější
Foto: Ferrari

Praha - Za posledních deset v České republice přibylo více než milión osobních automobilů, nových i ojetých. Co se od roku 2000 změnilo? Kupujeme teď jiné vozy než na počátku tisíciletí?

Především nabídka je daleko pestřejší. Skoro každá automobilka rozšířila počet nabízených modelů, ale přibyly i úplně nové značky. Například korejských vozů Hyundai bylo v Česku před deseti lety registrováno jen 17 tisíc a dnes se jejich počet blíží k 80 tisícům. To už stačí v pořadí nejrozšířenějších značek na devátou pozici, dokonce před Seatem a Toyotou. Značným tempem také příbývá na silnicích vozů Kia a model Cee´d je dokonce nejprodávanějším vozem nižší střední třídy.

Kdo by si byl před deseti lety pomyslel, že značka Dacia vstane z mrtvých a že například o její letošní novinku Duster bude takový zájem, že na něj lidé vydrží čekat i déle než půl roku?

Ekologie zasáhla

Dnešní auta umějí na křižovatkách sama "chcípnout" a zase se nastartovat, aniž by řidič sahal po klíčku v zapalování, svítí ve dne (i v noci) úspornějšími typy svítidel, jezdí na pneumatikách s nižším valivým odporem, mají vylepšenou aerodynamiku kvůli nižšímu odporu vzduchu při jízdě a samozřejmě potřebují méně paliva.

Kvůli tomu vznikly i hybridní vozy, které používají elektromotor, aby se ušetřila práce (a tím palivo) spalovacímu motoru. Hybridní Toyota Prius či Honda Insight jsou již v Japonsku absolutně nejprodávanějšími automobily a dá se očekávat, že zejména ve velkých městech Asie a USA brzy nastane boom elektromobilů.

Pohodlnější a bezpečnější

Klimatizací byla před deseti lety vybavena jen menšina aut. Dnes už si auto, které nemá na palubní desce tlačitko označení A/C nekoupí skoro nikdo. Také byl naprosto standardní jediný airbag. Pro řidiče. V současné době existují airbagy čelní, boční, okenní, kolenní. Boční mohou být i pro cestující vzadu a Toyota přišla dokonce s airbagem chránicím cestující při nárazu zezadu.

Již příští rok bude povinným standardem stabilizační systém ESP, který dokáže ve většině případů zabránit smyku auta.

Auta umějí řidiče upozornit na vozidlo ve vedlešjím pruhu v mrtvém úhlu, varují před nechtěným vyjetím z pruhu, hlídají mikrospánek řidiče, umějí samy udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu, dokonce samy zabrzdit a zabránit srážce (nebo alespoň její následky zmírnit). V luxusnějších autech je třeba kamera pro noční vidění, masážní sedačky a další vymoženosti.

Jsou nové kategorie i karosérie

Před deseti lety si ten, kdo si kupoval nový vůz, mohl vybrat vlastně jen ze tří typů karosérií - sedan, hatchback či kombi. Pravda, existovaly samozřejmě kabriolety, kupé, off roady či velkoprostorové vozy MPV, jejich prodeje však byly takřka zanedbatelné.

Dnes je už karosérií a kategorií vozů daleko více. I běžný hatchback, jako je fabie, se může tvářit jako malý off road díky oplastování ve verzi scout. Nejprodávanějším autem u nás není malé auto, nýbrž octavie, která není ani sedan ani hatchback, ale liftback. Skoro do každého auta je možno objednat pohon 4x4. Přitom dříve byly čtyřkolkami v kategorii rodinných aut vlastně jen vozy Subaru, Audi a několik dalších výjimek.

 

Objevily se takvané crossovery, tedy vozy spojující výhody několika kategorií. Jedním z prvních byl Nissan Qashqai, což by byl vlastně větší hatchback, kdyby neměl poměrně značnou světlou výšku. Nissan už vlastně vůbec nevyrábí klasické auto nižší střední třídy. Peugeot se svým modelem 3008 šel ještě dále. Zatímco do Nissanu je možné (volitelně) objednat pohon všech kol a vyšší světlá výška má tedy jakousi logiku, Peugeot pohání pouze přední kola.

Také typů karosérií přibylo. Například jakési velké kupé naroubované na podvozek SUV, což je příklad BMW X6 nebo Passat CC, což je zase čtyřdveřový čtyřmístný velký Volkswagen. 

Nenápadné zmenšování

Když se nyní představuje nástupce nějakého modelu konkrétní automobilky, je opět zpravidla vyšší, širší a delší. Existují sice výjimky (Mazda 2), ale je jich málo. Obvykle se však v podobné době objeví zcela nový model podobného určení, který je ovšem menší. A tak BMW, které původně prodávalo jen velké SUV X5 postupně přidávalo i X3 a nedávno i X1.

Trend zmenšování se odehrává i pod kapotou. Kvůli tlaku na nižší emise škodlivých plynů se zmenšuje zdvihový objem motorů. Aby však motoristé nepřišli o dostatečný výkon (je to nutné i proto, že současné automobily jsou kvůli bezpečnostním prvkům o hodně těžší než ty vyráběné před deseti lety), potřebné koně dodají turbodmychadla.

 

Právě se děje

Další zprávy