Měkká kola stojí řidiče v Evropě ročně 5,2 miliardy eur

Radek Pecák Radek Pecák
28. 7. 2010 12:20
Když se přidají i náklady na náhradu předčasně opotřebovaných pneumatik, dojde se k částce 7,7 miliard euro
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Reuters

Je to děsivé číslo: Nedostatečná péče o pneumatiky vede v Evropě každý rok ke zbytečnému spálení paliva za 5,2 miliardy eur. Náprava je přitom tak snadná. Stačí alespoň jednou ma měsíc zkontrolovat, zda jsou pneumatiky správně nahuštěné. Pokud totiž jezdíme na podhuštěných, musíme počítat s tím, že spotřeba auta vzroste i v řádu desítek procent.

Spočítáno v absolutních číslech jde každý rok o zbytečně natankované čtyři miliardy litrů paliva.

Se spotřebou jde v ruku v ruce i produkce eimisí CO2. Nenahuštěné pneumatiky tedy zbytečně vytvoří každý rok 9,3 milionu tun emisí CO2. V přepočtu na jeden vůz registrovaný v Evropě to je zvýšení emisí o 3,47 g CO2/km.

Tlak v pneumatikách měřil proškolený tým
Tlak v pneumatikách měřil proškolený tým | Foto: Bridgestone

Správně nahuštěno má jen 19 procent

Z výsledků průzkumu, který v 15 evropských zemích udělala společnost Bridgestone a zkontrolovala při něm stav pneumatik u celkem 52 400 vozidel vyplynulo, že každý čtvrtý (přesně 26,5 procenta motoristů) jezdí na velmi podhuštěných pneumatikách. Tedy alespoň 0,5 baru pod hodnotou tlaku doporučovanou výrobcem automobilu). Správně nahuštěné pneumatiky má na svém voze jen 19 procent Evropanů. Všichni ostatní je mají více či méně podhuštěné.

Je pak jasné, že spotřeba stoupá. V závislosti na charakteru silnice a jízdním stylu totiž představuje valivý odpor 18 až 26 % celkového jízdního odporu, který musí vozidlo překonávat.  

7,5 % lidí dokonce jezdí na nebezpečně podhuštěných pneumatikách (min. 0,75 baru pod doporučovanou hodnotou tlaku). Takové pneumatiky již výrazně ovlivňují chování auta převážně v kritických situacích a mohou hodně zhoršit například následky havárie.

Podhuštěná pneumatika vydrží jen polovinu

Kromě toho se pneumatiky daleko rychleji opotřebovávají. Majiteli vozu se pak zanedbání správného nahuštění prodraží hned dvakrát. Poprvé, když musí častěji než jiní tankovat a podruhé, když musí dříve nakoupit novou sadu pneumatik. Bridgestone uvádí, že taková pneumatika vydrží jen polovinu toho, co ta správně nahuštěná. Podle propočtů je takových pneumatik, které se zbytečně musí vyhodit dříve, v Evropě ročně přes 28 miliónů. 

Také údaj o výšce vzorku se zaznamenával
Také údaj o výšce vzorku se zaznamenával | Foto: Bridgestone

Když se tedy sečtou vyšší náklady na pneumatiky a více natankovaného paliva, vyjde celková prohospodařená suma dokonce 7,7 miliard eur.

Skoro pětina lidí hazarduje se životem i tím, že na svých vozech má pneumatiky se vzorkem mělčím než je předepsaných 1,6 milimetru. Takový vůz se pak může dostat do aquaplaningu již například v šedesátikilometrové rychlosti, zatímco auto s kvalitními plášti bezpečně projede hlubokou kaluží i při stokilometrové rychlosti.

Pneumatiky evropských motoristů bude Bridgestone kontrolovat i letos. Kontroly se dělají na různých veřejných prostranstvích, jako jsou například parkoviště, nákupní střediska, dálniční čerpací stanice a také u prodejců v rámci různých akcí jako jsou dny otevřených dveří. Zkontrolováno bude nejméně 30 000 vozidel.

 

Právě se děje

Další zprávy