Pasti na řidiče: Na dálničním mostě se jezdí přes pilu

Radek Pecák Radek Pecák
22. 7. 2010 14:40
Zapomenutá značka, lajdácky opravený most... To vše vede ke kolizním situacím
Foto: Radek Pecák

Praha - Spolu s vámi, čtenáři, jsme odhalili v našem letním seriálu další nebezpečné místo na tuzemských silnicích.

Také díky vám, kteří stále posíláte do redakce další "pasti" na řidiče, se tak ostatní mohou dozvědět, kde číhají záludnosti, neviditelné značky, anebo jako v nejnovějším případě extrémně nebezpečné hrboly či překážky na vozovce.

Dopravní expert Stanislav Huml soudí, že špatné dopravní značení či nerovnosti na vozovce mají částečný vliv na na každou pátou až šestou dopravní nehodu.

Pila na dálnici

"Zrovna nedávno jsem přemýšlel, jak informovat o "kvalitě" práce firmy, která provedla opravu dilatační spáry na mostě na D8 u sjezdu na Slaný - Mělník. Když ten pás přejedete, máte pocit, že vás vaše nápravy právě opustily a to i tehdy, když jedete jen povolenou rychlostí 60 kilometrů v hodině, na kterou je rychlost na této dálnici postupně snížena," píše čtenář v jednom z e-mailů, které na toto téma do redakce přišly.

Podle čtenáře (i podle nás, protože jsme se na jeho tip zajeli podívat) tady dochází denně k nebezpečným situacím. Hlavně kvůli tomu, že řidiči znalí místních poměrů objíždí spáru odstavným pásem, kde již železný kryt chybí. Ti, kteří netuší, do čeho se řítí, nechápou vybočování aut kolem nich a také to, že se v odstavném pásu samozřejmě šedesátka nedodržuje. "Návrat do jízdního pruhu je potom celkem slušná dávka adrenalinu pro obě skupiny řidičů," popsal řidič, který se podepsal jako "Jeden z těch, co také jezdí odstavným pruhem".

Málem uvězněna na kolejích mezi závorami

Další adrenalinovou situaci, kterou sama zažila a kterou už nechce zopakovat, popsala Jana Müllerová. Podle ní (a také podle nás) je na konci mostu v Dobřichovicích u Prahy velmi nevhodně umístěn přechod pro chodce. Jde o poměrně frekventovanou silnici, navíc se zde nachází nepřehledná křižovatka a jen cca 15 metrů za mostem je železniční přejezd na hlavním železničním tahu Praha-Plzeň.

"Stalo se mi,  že řidič, který jel přede mnou ve směru na most, dával přednost chodci, čímž mne donutil zastavit na kolejích. Jenže právě v tu chvíli začalo signalizační zařízení přejezdu upozorňovat blížící se vlak. Naštěstí se mi podařilo na poslední chvíli ujet," popisuje svůj zážitek čtenářka. Místni lidé tvrdí, že k podobným situacím tu dochází denně.

Bohužel v současné době neexistuje jedno centrální telefonní číslo, kam by lidé mohli hlásit své náměty na zlepšení dopravní situace či informace o náhlých problémech. "Je možné kontaktovat jednotlivé správy údržby či poslat informaci e-mailem na ředitelství silnic a dálnic," informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. To se samozřejmě týká silnic první třídy a také rychlostních silnic, informace o situaci na sinlicích spadajících pod kraje je nutno hlásit tam. 

Od zimy nikdo neodstranil značku

Lidé stále upozorňují i na chybějící či naopak nadbytečné značky. "Již několik měsíců jezdím po strakonické rychlostní komunikaci ve směru na Prahu, kde je před mostem u Voznice snížena rychlost na 60 km/hod. Podle mého je v tuto chvíli zcela zbytečné a zřejmě zde přenosné značky zapomněli od zimy, kdy zde bývá námraza" informuje pisatel.

Místo jsme několikrát projeli a důvod, proč by na kvalitní vozovce (byť na mostě a v zatáčce) měla být takto dramaticky omezena rychlost, jsme nenašli. Zvláště, když v opačném směru rychlost omezena není. Snad, kdyby tam byla dodatková tabulka informující o platnosti značek v dešti...

I vinou tohoto "dopravního opatření" vzniká v tomto úseku řada kolizních a stresových situací. Velká část řidičů, kteří místo znají, šedesátikilometrovou rychlost nedodržuje. Ti slušnější jedou alespoň osmdesátkou, ale často se zezadu přiřítí auto, které musí jet hodně přes stovku.

Chybí připojovací pruhy

Na této silnici, kterou jsme projeli celou z Prahy a ž do Příbrami, je ale i řada jiných problémů. Například mnohde při nájezdech na rychlostní silnici z vedlejších silnic či například od čerpacích stanic chybějí připojovací pruhy buď zcela nebo jsou v naprosto nedostatečné délce. Se stejným problémem se musí řidiči vypořádat i na rychlostní silnici Praha-Slaný (R7) za ruzyňským letištěm. 

Poslední z této série pastí by byla spíše úsměvná, kdyby se jednomu z čtenářů, jak sám píše, málem nepříhodilo "blízké setkání plechového druhu". Prostě dopravní situaci v dané lokalitě (Bošická ulice v Praze 10) neznal a značku upozorňující na zákaz vjezdu z jeho směru nejprve v koruně stromu nehledal.

 

Právě se děje

Další zprávy