Víte, jak používat klimatizaci? Jen zapnout nestačí

Radek Pecák Radek Pecák
26. 6. 2010 0:00
Rozdíl mezi venkovní teplotou a tou ve voze by neměl být větší než pět stupňů
Foto: Radek Pecák

Až dosud letos příliš moc možností nějak výrazně v autě využívat klimatizaci nebylo. Na vině bylo samozřejmě chladné počasí. To se má ale pro příští dny změnit. Víte ale, jak klimatizaci využívat tak, abyste to jednak neodnesli nějakým tím nachlazením případně jinými zdravotními obtížemi a také, aby klimatizace vydržela co nejdéle sloužit tak, jak má?

Prvním krokem je věnovat klimatizaci potřebnou údržbu. Opomenutá údržba klimatizace může způsobit její zanesení a následně nepříjemný zápach v autě, který může být současně průvodním jevem zachytávání mikroorganismů.

Na nastavování takovýchto extrémních teplot byste v létě měli zapomenout
Na nastavování takovýchto extrémních teplot byste v létě měli zapomenout | Foto: Radek Pecák

„Zachytávání mikroorganismů je nejnebezpečnějším zdravotním úskalím klimatizace," říká MUDr. Bohumila Svačinová, odborná lékařka - z Polikliniky v Praze 1, Palackého. „Negativní vlivy se dají rozdělit do několika okruhů. Za prvé se jedná o všeobecně známé střídání teplot, přechody z horkého prostředí do studeného. Střídání teplot vede často k nachlazení, rýmě, častým infekcím horních cest dýchacích. Opakování infektů (prvotní infekce na počátku onemocnění) může skončit až podlomenou imunitou.

Hrozí problém alergikům, vzniknout může i revma

Klimatizace také vysušuje sliznice, a a proto občas u některých lidí dochází k atrofickým-chronickým rýmám. Je-li klimatizace nastavena často a dlouho na rozdíl o více než pět stupňůl oproti venkovní teplotě, může se vyvinout dokonce i revma. Také vlivem chladu může dojít k zatuhnutí trapézových svalů, bolestem krční páteře, potažmo hlavy.

Desinfekci, či doplnění chladicícho média (každý rok ho může vinou netěsnosti vyprchat deset i více procent) odborníci doporučují alesoň jednou za rok. "Vzhledem k zátěži, kterou běžný provoz pro klimatizaci znamená (vibrace, rázy, vysoké teploty v motorovém prostoru, agresivní prostředí přesolených zimních komunikací) je nemožné vyrobit okruh zcela těsný. a proto k drobným únikům chladiva dochází u každého vozidla. Většina výrobců automobilů uvádí jako přijatelný únik asi 15% hmotnosti chladiva za rok," uvádí Magda Pančochová z firmy BestDrive, která sevis klimatizace rovněž nabíží. Cena za vyčištění a doplnění média pohybuje obvykle o od 500  do 1000 Kč.

Moderní vozy mají dvou, tří i čtyřzónovou klimatizaci
Moderní vozy mají dvou, tří i čtyřzónovou klimatizaci | Foto: Radek Pecák

Před konecm jízdy klimatizaci vypnout!

Ani samotné používání klimatizace není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Manuální klimatizace nemají regulaci teploty, je proto nutné ji včas vypnout a pokud teplota uvnitř zase příliš stoupne, znova ji zapnout. Poloautomatické a automatické klimatizace již dokáží samy interiér vozu ochladit na požadovanou teplotu a potom ji udržovat.

Odborníci doporučují než se klimatizace pustí, interiér vozu pořádně vyvětrat. V první fázi ve zvláště horkém voze je možno klimatizaci pustit naplno a zároveň zhruba na jednu minutu zapnout vnitřní cirkulaci.

Nastavená teplota by měla být v rozmezí 21 až 23 stupňů, což jsou teploty pro lidský organismus nejpřirozenější, avšak jen v případě, že venku není tropické vedro. Rozdíl mezi vnitřní teplotou ve voze a klimatem venku by totiž z výše uvedených zdravotních důvodů neměl být vyšší než zhruba pět stupňů Celsia.   

Před koncem cesty je dobré klimatizaci vypnout. jsou pro to dva dobré důvody. Jednak se tak se ze systému dostane ven vlhkost, jejiž zbytky jsou příčinou vzniku nepříjemného zápachu ve voze a jednak se zamezí teplotnímu šoku organismu přepravovaných lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy