Návrat k 24 hodin v Le Mans: Trocha statistiky

Radek Pecák Radek Pecák
22. 6. 2010 0:00
Vůz se startovním číslem 9 zvítězil v historii teprve popáté
Foto: Reuters

Ze začátku to vypadalo jako výborně rozehraná záležitost pro značku Peugeot, ale nakonec z toho byl přesvědčivý trimuf značky Audi.

Několika fakty se ještě k závodu vracíme.

Letošní ročník byl nejrychlejší v historii. Vítězný vůz zajel závod s průměrnou rychlostí 225,228 km/h. Také oba další vozy Audi R15 TDI překonaly s průměry 224,659 km/h a 223,524 km/h dosavadní rekord z roku 1971, který byl 222,304 km/h.

Úspěšnější je již jen Porsche

Audi se už svými devíti vítězstvími dotáhla na Ferrari v historických statistikách závodu, který se koná již od roku 1923. Jen Porsche je úspěšnější. Má totiž celkem 16 prvenství v absolutní klasifikaci. Audi však má až neuvěřitelnou úspěšnost. Ke zmíněným devíti prvenstvím jí stačilo jen dvanáct startů. A při zbývajících třech účastech skončil také její vůz na stupních vítězů.

Z 39 startujících vozů Audi od roku 1999 jich do cíle dojelo 31 (79,5 %), z toho devět na prvním místě, pět na druhém místě a devět na třetím místě. V součtu všech účastí jezdci Audi obsadili 23 z 36 možných míst na stupních vítězů (64,9 %).

Všechna místa na stupních vítězů obsadily vozy Audi již počtvrté. Poprvé se tak stalo právě před deseti lety a podařilo se to kromě letoška zopakovat ještě v letech  2002 a 2004  Navíc poprvé se výrobci automobilů podařilo v Le Mans obsadit první tři místa s vozy poháněnými vznětovými motory.

Pozoruhodné je, že audi se vznětovými motory vítězí v Le Mans vždy v sudých letech. Poprvé tak bylo v roce 2006, pak 2008 a naposledy letos.

Překonán rekord z roku 1971

Vítězné Audi R15 TDI se startovním číslem „9" ujelo celkem 397 kol. Ujetou vzdáleností 5410,713 kilometrů překonalo rekord z roku 1971, který ustavili Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep s Porsche 917 (5335,313 km). Tehdy se však v Le Mans jezdilo ještě bez šikan.

Vítězný vůz v při závodě spotřeboval v průměru pouze 43,43 litru nafty na 100 kilometrů, což je o více než deset procent méně než v případě prvního vítězství značky Audi v roce 2000,. Tehdy navíc byl rychlostní průměr byl jen 208,660 km/h.

Celkem vítězný vůz absolvoval kompletní závod pouze na dvanácti sadách pneumatik Michelin . Ta poslední musela být využita proto, že se pozvolna ztrácel tlak. S jednou sadou pneumatik bylo průměrně ujeto 491,9 kilometru. V roce 2009 přitom byla výměna pneumatik nezbytná přibližně každých 330 kilometrů.

Vítězné Audi R15 TDI bylo sice celkem 33krát v boxech, ale je neuvěřitelné, že celková délka prostoje byla jen necelých 20 minut. Neplánovaně muselo být vyměněno pouze pravé vnější zpětné zrcátko, což trvalo zhruba 20 sekund.

A ještě jedna zajímavost nakonec. Podruhé za sebou zvítězil vůz s číslem devět. Toto číslo ale obvykle moc štěstí jezdcům v Le Mans nenosí. Za celou historii zvítězil vůz s tímto číslem teprve popáté.

 

Právě se děje

Další zprávy