Čtenáři se diví: Proč u nás není běžné šikmé parkování?

Radek Pecák Radek Pecák
14. 6. 2010 6:40
V bytových domech jsou schopni architekti vyprojektovat i stání o šířce pouhých 220 cm
Foto: Radek Pecák

Praha, Brno - Problematických parkovišť je u nás daleko více, než jsme očekávali při psaní prvního článku na toto téma. Utvrdily nás v tom čtenářské ohlasy a také další vlastní testy. Zajeli jsme i do Brna, abychom nezůstávali jen na pražském "písečku".

Foto: Radek Pecák

Podařilo se nám objevit další "sloupové" parkoviště. V pražském Edenu jsou v jedné části podzemního parkoviště pod obchodním domem Tesco mohutné sloupy postavené širší částí do parkovacích stání. Na těchto místech může bez problémů parkovat leda Smart Fortwo a těch zase není v provozu až tolik.

V mnoha e-mailech, které od čtenářů přišly, se lidé podivují na tím, že se u nás prakticky nesetkáme s takzvaným šikmým stáním. To by samozřejmě nevyřešilo problém se šířkou stání, ale mnohem jednodušeji by se na ně zajíždělo a zase z nich vyjíždělo. Určitě každý řidič na parkovišti u supermarketu již viděl velké SUV nebo dodávku, jak se snaží na několikrát s pomocí couvání a zase popojíždění vpřed zajet na úzké kolmo k chodníku umístěné místo. V uličce se pak mezitím vytvoří dlouhá kolona aut čekajících na možnost zaparkovat či vyjet z parkoviště ven.

Norma na šířku není závazná

"Myslím, že by bylo vhodnější, zvláště v jednosměrných ulicích a například na parkovištích před obchodními centry, volit šíkmé stání než kolmé. Je pravda, že se počet parkovacích mist mírně zníží (asi o jedno v řadě), ale myslím, že to stojí za daleko větší pohodlí při parkování a vyjíždění," napsal například Jan Důjka.

Další skupina e-mailů se týkala opět kritizované šířky stání. Podle Pavla Kořána je v tomto směru velmi špatně vyřešeno parkoviště v obchodním centru IGY v Českých Budějovicích na Pekárenské ulici. "Právě na tomto příkladu  chci upozornit na to, že na vině není stará norma. Projektanti se jí nemusí řídit, mohou místa udělat velkorysejší. Ale neudělají, protože pokud nakreslí nesmyslnou šířku, dokáží do menší plochy umístit více vozů. Snáze tak splní jednak zadání investora a hlavně předpisy, určující kolik míst musí ten který objekt mít. A to je právě příklad IGY.

Důsledkem je to, že lidé do parkovacího domu nevjíždějí a parkují všude okolo, takže obyvatelé sídliště nemají šanci své vozy zaparkovat u domů," píše.

Kupujete byt s parkovacím stáním? Jděte nejprve s metrem do garáže

V soukromých garážích je to ještě horší. "Koupil jsem si již hotový byt na klíč i s parkovacím stáním. Jenže jak jsem zjistil, to parkovací stání má 220 cm a navíc je u zdi. Ta dále zmenšuje prostor pro vystoupení z auta. Pokoušel jsem se to reklamovat, ale bez uspěchu," napsal další čtenář.

Sami, při našem testu na obřím parkovšiti před nákupním centrem Olympia v Brně, jsme také zjistili, že parkovací stání nemá normou doporučených 240 centimetrů. Naměřili jsme sotva 230 centimetrů. V tom případě už prakticky není možné (pokud po obou stranách parkují podobně velké vozy) otevřít dostatečně dveře na obou stranách. Řidič tedy musí nejprve nechat vystoupit spolujezdce a pak (pokud je ohleduplný) zaparkovat tak, aby ponechal dostatek prostoru i pro nastoupení řidiče vedle stojícího vozu.

Foto: Aktuálně.cz

Lidé v e-mailech také samozřejmě reagovali na nekolegiálnost řidičů, kteří často zaparkují přes čáru a tím znemožní využít toto vedlejší parkovací místo. Četnářka Petra upozorňuje řidiče, že by si také měli všímat vozů, které mají nálepku Dítě v autě. "Z toho totiž vyplývá nejen opatrnější způsob jízdy, ale i to, že se musí někdy opravdu zaparkovat na dvě místa doprostřed, aby se rodinka z auta vůbec dostala," píše ve svém e-mailu.  

 

Právě se děje

Další zprávy