Hyundai i-flow z Brna má motor zabalený v plastu

Radek Pecák Radek Pecák
12. 6. 2010 0:00
Teplo z výfuku se u tohoto konceptu promění v elektrickou energii
Foto: Radek Pecák

Automobilové veletrhy v Brně již skončily. Letos přišlo méně lidí než v minulých letech, což se ostatně dalo předpokládat při neúčasti řady významných výrobců jak osobních, tak i užitkových automobilů. Kromě Škody Fabie RS, kterou jsme již stručně představili, se návštěvníci zastavovali také u konceptu budoucí generace Hyundai Sonaty. Zde ovšem nesl ještě označení I-flow.

Prvním důvodem i zastavení byly skutečně přitažlivé tvary modelu. Ty se však zřejmě u sériového vozu ještě budou trochu měnit a o trochu se zřejmě změní i součinitel aerodynamického doporu, díky kterému (a samozřejmě také díky hybridnímu pohonu) má mít vůz spotřebu paliva pouze 3 litry nafty na sto kilometrů. Emise CO2 mají dosahovat pouze 85 gramů na ujetý kilometr, což je absolutně špičková hodnota na vůz této velikosti.

Hyundai i-flow totiž má podobné rozměry jako Škoda Superb. Na délku měří 4780 mm, rozvor má hodnotu 2800 mm. Šířka pak je 1850 mm a výška 1420 mm.

Je to hybrid s dieselem 

Vůz má hybridní pohon, kde se elektromotor doplňuje se vznětovým motorem. Jedná se o nový turbodiesel U2 se zdvihovým objemem válců 1,7 litru. Má dvojité přeplňování. Energie se ukládá v  lithium-polymerových akumulátorech Li-Pol společnosti Hyundai. Snížit spotřebu a emise pomáhá také dvouspojková šestistupňová převodovka.

Inženýři z výzkumných a vývojových oddělení společností BASF, což je přední dodavatel plastů pro automobilový průmysl, a Hyundai vyvinuli jakési plastové pouzdro pro motor. Tento revoluční přístup zajišťuje rychlejší zahřátí motoru na provozní teplotu a také podstatně déle uchovává teplo u vypnutého motoru.

Zatímco teplota chladicí kapaliny nezapouzdřeného motoru klesne na 40 ˚C během tří hodin, zůstane koncept i-flow nad touto teplotou po dobu 14 hodin. To v praxi znamená, že pokud večer v šest večer přijedete z práce, zůstane motor teplý ještě ráno v osm, kdy zase budete odjíždět na své pracoviště.

Toto opatření přináší úsporu paliva a snížení emisí o 5 procent v letním období a až o 9 procent během zimy.

Teplo z výfuku nepřijde nazmar

Hyundai i-flow umí využívat i tepelnou energii, která jinak bez užitku uniká výfukem ven. Hyundai a BASF vymysleli termoelektrickou rekuperace tepelné energie. Termoelektrický generátor přeměňuje odpadní teplo na využitelnou elektrickou energii pro pohon příslušenství. Je až neuvěřitelné, že zhruba polovinu spotřeby elektrické energie, která je nezbytná pro jízdu vozu rychlostí 80 km/hod, lze takto získat. V důsledku je pak spotřeba paliva nižší až o pět procent.

Stejně zajímavé jsou technologie použité v interiéru. Tak například sedačky a středovou konzoli lidé od Hyundai vyrobili společně opět společně s experty chemického koncernu BASF. Cílem bylo snížit hmonost.  Ke konstrukci sedaček se použily nejmodernější metody výpočtu namáhání, které umožnily odstranit nepotřebnou hmotu. Společnost BASF navíc navrhla pro výrobu sedadel nový materiál „Steron“, který je velmi odolný a navíc prodyšný.

Další desetinky litru paliva mohou uspořit systémy, které podporují hospodárný styl řízení. Mezi ně tak jako u jiných vozů patří jednak ukazatele spotřeby paliva a optimálního řazení, ale třeba také navigace s funkcí eco route. Ta má v sobě uložené i trojrozměrné mapové podklady a tudíž bere v potaz rovněž výškové profily vypočtené trasy. 

 

Právě se děje

Další zprávy