Superb už umí jezdit na elektřinu. A není v Česku sám

Radek Pecák Radek Pecák
8. 6. 2010 8:45
Elektrický superb už jezdí. Řídili jsme ho!
Foto: Radek Pecák

Pokud by stát vytvořil podmínky zlevňující nákup elektromobilů a vznikla by dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, pak by v Česku brzy mohly začít jezdit stovky automobilů a autobusů, které do ovzduší nevypouštějí vůbec žádné emise. Na probíhajícím veletrhu Autotex&Autosalon v Brně se totiž prezentovaly další novinky tuzemských firem vyrábějící vozidla na elektrický pohon.

Nejmenším elektromobilem, který se v Česku vyrábí, je dvoumístný Smart. Stejně jako elektrického roomstera ho vyrábí firma EVC. S její spoluprací (dodala motor a baterie), pak Jaromír Marušinec se studenty ČVUT vyvinul prototyp elektrického vozu Superb. "Zkoušeli jsme maximální rychlost a je přes sto padesát kilometrů v hodině," informoval Marušinec při premiéře tohoto vozu na brněnské výstavě.

Superb má nezměněný interiér

Se superbem se redaktor deníku Aktuálně.cz mohl dokonce krátce svézt v areálu výstaviště. Ovládání je naprosto shodné s klasickým superbem poháněným spalovacím motorem, jen po otočení klíčku ve skříňce zapalování se neozve žádný zvuk. Samozřejmě, že bez zvukového doprovodu se obejde i rozjezd a samotná jízda. "Zatím jsem ponechali i klasickou šestistupňovou převodovku, ale to se brzy změní. Buď ponecháme jen tři rychlosti (dvojku, čtyřku a šestku) nebo dokonce použijeme jen dva jízdní režimy - Vpřed a vzad," vysvětluje Marušinec.

Akcelerace vozu, kterou jsme zkusili při několika rozjezdech, odpovídá pocitově té, jakou mají superby nebo octavie osazené méně výkonným dieselovým motorem. Výkon elektromotoru pod kapotou je také podobný - má 70 kW. Jízdní vlastnosti vozu, který má nyní na rozdíl od verze se spalovacím motorem pod kapotou lehký motor a vzadu poměrně těžké akumulátory jsme moc otestovat nemohli. Jednak to na komunikacích, po kterých procházeli návštěvníci, dost dobře nešlo a jednak zatím nefungoval posilovač řízení.

Definitivně by mělo být auto hotovo do konce roku. Přesto již evidují zájemce, kteří jsou ochotni za "Superbela" zaplatit 1,6 milionu Kč bez DPH.

Z Prahy do Brna by zřejmě dojel

Pod podlahou vozu jsou umístěny dvě sady akumulátorů. Jedna na místě náhradního kola, druhá je tam, kde původně bývala nádrž na pohonnné hmoty. V dražší variantě s více bateriemi dojede superb minimálně 160 kilometrů. "Ale už jsme při zkouškách ujeli i přes dvě stě a to baterie ještě nebyly zdaleka plně vybité," tvrdí Marušinec. Baterie nijak nezasahují do interiéru. Dokonce ani kapacita zavazadlového prostoru se nezměnila.

Vůz v současné době není hotov ani v interiéru. "Nad displej navigace ještě přidáme další, který bude podávat informace o činnosti nejdůležitějších systémů a také o zbývajícím dojezdu vozu," řekl Marušinec.

Elektrobus začne jezdit v Ostravě

Na Autotecu byla ale k vidění i podstatně větší vozidla na elektrický pohon. Například firma SOR Libchavy ukázala svůj nový elektrobus. Ten je již kompletně připraven a na konci června ho budou moci již vyzkoušet cestující v městské hromadné dopravě Ostravy. Dojezd na jedno nabití baterií je 120 kilometrů, alel protože se bude částečně dobíjet i při stání na konečných stanicích, dokáže za den ujet i přes dvě stě kilometrů.

Nákladní vůz jezdící na elektřinu zase byl na stánku Avie. Je to sice Smith Newton, neboť pro tuto britskou firmu, která pak vozy prodává ve Velké Británii v USA Avia dodává pouze hotové vozy bez motoru a kompletní elektroinstalaci zajišťuje Smith, přesto to však je v současné době pro Avii velmi významná zakázka. Několik stovek těchto vozů již jezdí a jen letos by jich měly přibýt další tři stovky.

 

Právě se děje

Další zprávy