Mopedy Stadion se vrátily do Rakovníku. Po 50 letech

Radek Pecák Radek Pecák
7. 6. 2010 0:00
Některé vyladěné Stadiony umí uhánět i stotřicítkou
Foto: Radek Pecák

Historie výroby mopedu Stadion nebyla dlouhá. V rakovnické bývalé továrně na kola (odtud název Stadion), což byl v té době pobočný závod českobudějovického Motoru, se vyráběly na přelomu 50. a 60. let. Zejména model S11, což bylo vlastně velmi jednoduché vozítko skutečně připomínající kolo, byl velice oblíbený a dodnes mnoha lidem spolehlivě slouží.

V roce 1964, kdy se tento model již doprodával, stál pouhých 1000 korun. Celkem mopedu S11 v Rakovníku vyrobili zhruba 150 000 kusů. Kromě S11 je znám i model S22, vznikl ještě i model S23, ale ten už byl určen pouze na export.

V neděli se přesně 135 mopedů vrátilo do místa svého vzniku. Zúčastnilo se prvního ročníku jízdy z Roztok u Křivoklátu do Rakovníku a zpět. Přijeli členové klubů z různých míst, například ze severočeských Černčic, Starého Plzence a pochopitelně i ze Žebráku. Tam se letos konala zatím nejvíce navštívená jízda, které se zúčastnilo skoro  pět set jezdců na mopedech.

"Zájem o mopedy stále stoupá a přibývá i lidí, kteří se účastní těchto akcí," říká organizátor včerejší jízdy Jaroslav Antoni. Podle něho se dokonce znovu začaly vyrábět některé díly, které byly řadu let nedostatkové, jako například nosice. "Dnes se dá moped, který je de facto šrotem, koupit za zhruba 3500 a stroj po renovaci přijde na 20 tisíc Kč i více," udává Antoni. Jízdu chce opakovat i v dalších letech.

Některé mopedy jedou i 130

Řada majitelů má své stroje vyšperkované chromovanými díly, kůží a podobně. Také mají upraveny motory a špičkové závodní stroje jsou schopny dosahovat i rychlosti 130 km/hod. Proto také tito závodníci museli na jezdce na běžných strojích v cíli 13,5 kilometru dlouhého měřeného úseku několik minut počkat.

Technická data Stadion S11

  • Motor: vzduchem chlazený, dvoudobý
  • Výkon: 1,5 koně
  • Zdvihový objem válců: 49cm3
  • Max. otáčky: 6000/min
  • Průměrná spotřeba: 1,5 litru
  • Výška mopedu: 1000 mm
  • Hmotnost bez paliva: 39 kg

Mezi účastníky jízdy byly však i stroje, které se zdoláním kopcovitého terénu měly dost práce. A občas musely ke slovu přijít i šroubováky a další nářadí. "Dojeli však všichni, nikdo nepotřeboval sběrný vůz," konstatoval spokojeně Jaroslav Antoni na rakovnickém náměstí.

Tam pak stroje a jejich jezdce uvítal například bývalý tovární jezdec Stadionu pan Pancner. Jeho úkolem bylo v době, kdy se mopedy vyráběly, náhodně vybraný moped otestovat. "Například jsem jezdil i trasu z Rakovníka přes Prahu do Jihlavy, Trenčianských Teplic a zpět. O víkendech se pak závodilo - na okruzích, na ploché dráze, dokonce v zimě se jelo třeba na Kleť," vzpomíná. Extrémní byly i čtyřiadvacetihodinové závody, během nichž se zkoušela výdrž nových technických řešení a dílů. Za tu dobu dokázali ujet i 980 kilometrů.

 

Právě se děje

Další zprávy