Hledáme další pasti na řidiče. Hlavně nebezpečná místa

Radek Pecák Radek Pecák
9. 7. 2010 0:06
Přesné statistiky nehod zaviněných chybou na komunikaci se nevedou
Tohle se před pár týdny podařilo vyfotografovat na Senovážném náměstí v Praze. Viděli jste podobný nesmysl? Pošlete nám fotku do redakce!
Tohle se před pár týdny podařilo vyfotografovat na Senovážném náměstí v Praze. Viděli jste podobný nesmysl? Pošlete nám fotku do redakce! | Foto: Radek Pecák

Praha - Před měsícem jsme hledali pasti na řidiče, které hrozí na silnicích v Česku jsou plné  i v době, kdy zrovna nehrozí námraza nebo sníh. Zjištění redaktora Aktuálně.cz, který zkušebně otestoval několik klíčových tras v hlavním městě Praze, potvrdily i čtenářské ohlasy, které zatím do redakce přišly. V průměru na každém kilometru lze najít alespoň jedno místo, které je pro méně zkušené řidiče nebezpečné.

Chystáme se ale projet v doprovodu zkušeného odborníka na bezpečnost silničního provozu i některé silnice, které patří ve statistikách smrtelných nehod k nejhorším  

Kolik značek si dokážete zapamatovat?
Kolik značek si dokážete zapamatovat? | Foto: Radek Pecák

V Praze jsou to obvykle jen drobnosti

Mezi nejčastější problémy, s nimiž se na silnicích v Praze lze setkat, jsou například značky zakryté stromy či vysokými keři. Naštěstí  v tomto případě obvykle nejde o něco, co by mohlo způsobit nehodu, ale připravit vás o peníze ano. V ulici Jana Želivského není vidět značka upozorňující na měření rychlosti. V ulici Komunardů můžete dostat pokutu za špatné parkování v úseku se zákazem zastavení. Značku jste mohli vidět jen stěží, protože zejména řidičům vyšších vozů ji zcela zakrývají reklamní tabulky, na což policisté nejspíš nebudou hledět.

Čtenář Martin Binar vyfotografoval v polovině května v Praze v době stavební uzávěry dočasnou značku přikazující autům jet objížďkou do slepé ulice.

Foto: Aktuálně.cz

Na to, že občas je třeba za volantem i bystrozrakost, zase upozornil Pavel Jeřábek. Na Strakonické ulici při odbočení na Zlíchov do Nádražní ulice je dodatkový text u značky zákaz vjezdu natolik malý, že se při jízdě prakticky přečíst nedá. Domníval se, že je tam vjezd o víkendu povolen, tak jako je to například ve vyhrazených jízdních pruzích pro autobusy, ale zmýlil se a zaplatil pokutu.

Opravdu nebezpečná místa

Jsou však i daleko horší případy. Na Hlávkově mostě, což je součást severojižní magistrály, kudy jezdí tisíce i mimopražských řidičů, nejsou čáry vyhrazující jízdní pruhy. Riziko bočního střetu je poměrně vysoké.

V Břevnově u napojení ulice Diskařská na Vaníčkovu by řidičům přijíždějícím od Strahova hodně pomohlo zrcadlo, díky němuž by viděli auto přijíždějící zleva a nemuseli pokoušet štěstí. V Holešovicích zase u bývalého přístaviště by mělo být upozornění na podivně se utahující zatáčku v průběhu kruhového objezdu. Zřejmě šišatý kruhový objezd projektoval nějaký ragbista. Ale podobných příkladů jsou desítky a z našeho redakčního testu uvádíme jen zlomek.

Tady někdo zapomněl, že na jaře na stromech vyroste listí..
Tady někdo zapomněl, že na jaře na stromech vyroste listí.. | Foto: Radek Pecák

S tím, že je na našich silnicích hodně věcí v nepořádku, souhlasí dopravní expert a novopečený poslanec Stanislav Huml. "Já odhaduji, že takových bouraček, kdy na vozovce nebo dopravním značení bylo něco špatně, je zhruba 15 - 20 procent z celkového množství dopravních nehod, které se u nás za rok stanou," říká Huml. "Nelze ale na druhou stranu říci, že takováto závada byla jedinou příčinou," tvrdí současně. 

Těch je podle něho obvykle více. Ať k nehodě přispěje menší či větší chyba řidiče nebo ne zcela perfektní stav vozidla. "Auto třeba i projde STK, ale přece jen brzdí o malinko hůře než by mohlo nebo nejsou pneumatiky již v nejlepší kondici," dodává Huml. 

Oficiální statistiky policie přitom ohledně nehod, které se stanou kvůli zanedbané dopravní infrastruktuře, udávají minimální čísla. Z celkového počtu téměř 75 000 dopravních nehod, které vloni vyšetřovala, podle ní řidiči zavinili 67000 dopravních nehod a k pouhopouhým třem stovkám došlo vinou závady komunikace. Například zvěř byla podle policie viníkem 3000 nehod, tedy desetinásobně častěji. 

Byl se příslušný úředník povolující umístění reklamních tabulí na ulici Komunardů skutečně předem podívat na místě?
Byl se příslušný úředník povolující umístění reklamních tabulí na ulici Komunardů skutečně předem podívat na místě? | Foto: Radek Pecák

Povinnost sice splněna, lidé přesto bourali

"Dodnes jsem přesvědčen, že jsem své takřka nové auto musel odepsat kvůli špatně umístěné dopravní značce," říká zkušený řidič, který ročně najezdí po celé Evropě zhruba padesát tisíc kilometrů.

Jezdíte kolem pastí na řidiče? Vyfoťte je a pošlete nám. Hledáme spolu s vámi místa na silnicích, která okrožují bezpečnost provozu: neviditelné značky, špatné značení i další. Pošlete foto na adresu [email protected]

"Najel jsem do zatáčky na silnici, kterou důvěrně znám, stejně jako už mnohokrát předtím a najednou jsem dostal smyk zadní nápravy. Snažil jsem se ho vyrovnat, ale nepovedlo se a nakonec jsem skončil na střeše. Sice se mi nestalo nic, zato na autě byla totální škoda," říká.

O chvíli později zjistil, že silničáři v létě, kdy takzvaně "tekl" asfalt, nasypali do zatáčky silnou vrstvu drobného štěrku. Sice před zatáčku dali značku upozorňující na nebezpečí smyku, jenže ji přidali ke skupině dalších výstražných značek, které tam jsou trvale. Upozorňovaly třeba na železniční přejezd, který se ale nacházel až za křižovatkou s vedlejší silnicí či na onu zatáčku, která je ovem vidět na stovky metrů dopředu v celém průběhu. 

Hlávkův most je jedním z nejfrekventovanějších míst v Praze. Vyznačení jízdních pruhů tu chybí
Hlávkův most je jedním z nejfrekventovanějších míst v Praze. Vyznačení jízdních pruhů tu chybí | Foto: Radek Pecák

"Takže se stalo, že ji přehlédl, stejně jako se to stalo řadě dalších řidičů toho dne. Kromě něho tam bourala další tři auta a v jednom z nich se dokonce velmi vážně zranila mladá žena. Přesto se nikdo se silničáři nesoudil. Právníci jim poradili, že by to nemělo smysl. Tím, že tam silničáři značku dali, byť na ne zcela správné místo, byli z obliga.

"To je právě značný rozdíl mezi stavem na našich silnicích a tím, co každý řidič vidí například v Rakousku či Německu. Stále znova mě překvapuje jak je možné, že tam jsou dobře viditelné nejen dělící čáry mezi pruhy ale i ty na krajnících, že se tam nesetkáte se zatáčkou, jejíž poloměr se takzvaně utahuje a tak dále, a tak dále," uzavírá Huml.

Mnozí čtenáři s dopravním expertem a jeho názory souhlasí. Upozorňují však také na to, že značek je už příliš mnoho, i tam, kde by stačilo, kdyby se pouze řidiči řídili pravidlem o přednosti podle pravé ruky, že pozornost od řízení auta na silnicích stále odvádějí billboardy a jiné reklamní poutače, a že chodci na přechodech jsou například v Praze 7 ohroženi tím, že auta ve vyhrazených zónách mohou beztrestně parkovat až u samé zebry.

 

Právě se děje

Další zprávy