Řidičák nejdříve na zkoušku, navrhuje šéf školy smyku

Radek Pecák Radek Pecák
18. 5. 2010 0:23
Systém výuky v autoškolách je zastaralý a je třeba ho změnit
Foto: Radek Pecák

Mostecký polygon, kde se pořádají kurzy bezpečné jízdy a třeba také ty, po jejichž absolování se řidičům odmazávají z konta trestné body, oslaví na podzim již pět let své existence. Jiří Patera, šéf firmy, která kurzy na polygonu pořádá tvrdí, že čím dál více řidičů si uvědomuje, že je nutné se v řidičských schopnostech zdokonalovat.

A.cz: Podle čeho tak soudíte?

Především z toho, že přibývá lidí v kurzech, které pořádáme pro veřejnost. Zpravidla jde o rodinné příslušníky těch, kteří u nás absolvovali nějaký kurz, na který je vyslal jejich zaměstnavatel a oni ho pak doporučili kamarádům známým, manželce a tak dále.

A.cz: Co vám pak říkají po absolvování kurzů?

Zpravidla jsou překvapeni tím, kolik věcí dosud dělali špatně. Víte potěšil mě například jeden pán, který tady absolvoval kurz, který děláme pro členy Klubu sportovních aut a řekl: "Pane Patero, přesvědčil jsem se, že umím h.... Pojedu teď do Prahy pomalu." 

A.cz: Daleko častěji ale vaši lidé školí například hasiče či policisty. Proč, vždyť ty přece mají vlastní školy a kurzy?

Především proto, že náš polygon je stále nejmodernější ve střední Evropě a mohou si tady bez rizika vyzkoušet řešení krizových situací. Podívejte se, takový hasič má za sebou skvělou školu. Z hlediska tohoto řemesla umí všechno. Jenže mnozí z těch, kteří vyjíždějí k požárům, mají s hasičským speciálem naježděno jen velmi málo. A pak, když je poplach, se s mnohatunovou cisternou vyřítí na běžné silnice, kde pobíhají děti. Nechci ani domýšlet, co se všechno může stát. Stejné je to v případě policistů, kteří třeba rovnou z fabie přesednou do Passatu R36.

A.cz: Někteří lidé argumentují, že profesionálním řidičům vaše kurzy nic nového nedají. Že se to sami naučili v praxi. Co vy na to?

Ano, je pravda, že tady nedávno byl jeden taxikář z Krkonoš, který tam jezdí za každého počasí desítky let. Na kluzných plochách to zvládal velmi dobře. Jenže on se to učil desítky let. A my jsme schopni lidi za dva až tři dny kurzu naučit prakticky to samé. Navíc obvykle neplatí, že dobří řidiči se nemají co učit.

A.cz: Například správný posaz a držení volantu, že, to je vaše specialita, že?

Nesmějte se. My na to máme speciální cvičení. Při vyhýbacím manévru například nutíme lidi, aby si drželi ruku u ucha, tak jako kdyby  za jízdy telefonovali. Přitom se mají vyhnout v jízdní dráze nastraženým kuželům a zase se vrátit do směru. Sami si vyzkouší, že s oběma rukama na volantu v poloze tři čtvrtě na tři to zvládnou třeba i v šedesátce, zatímco při nesprávném držení jim to dělá velké problémy už v padesátikilometrové rychlosti. galerie

A.cz: Existují různé kampaně ohledně bezpečnosti jízdy. Myslíte, že se zmenšuje povědomost lidí o tom, co je bezpečná jízda a snižuje počet oněch rozšířených mýtů?

Je samozřejmě dobře, že takové kampaně jsou. Ale stále je obrovské množství lidí, kteří vůbec nechápou ani základní fyzikální principy o tom, co se děje s autem při prudkém brzdění, jaký je rozdíl mezi smykem přední a zadní nápravy.

A.cz: Jak tedy podle vás naučit řidiče jezdit lépe?

Samozřejmě to musí začít už v autoškole. Musí tam učit kvalitní lidi, kteří se budou stále vzdělávat. Nelze, aby učitele dělal někdo, kdo i nyní řídí favorita či felicii. Auta se obrovsky rychle mění. Také to musí být lidi, kteří mají pedagogické schopnosti, psychickou odolnost a tak dále. Musí se změnit i systém testů.

A.cz: V jakém smyslu?

Nemá cenu, aby se žák jen naučil název značky a pak v testu zmáčkl odpověď a, b nebo c. Ta značka musí být například zasazena do nějakého konkrétního prostředí a žák musí popsat její účel. Tak se to již učí v západní Evropě. 

A.cz: Dobře, ale ani tak se žák v autoškole nemůže naučit všechno. Právě třeba řešení krizových sittuací se při jízdách v autoškole v běžném provozu dost dobře trénovat nedá, nemyslíte?

Určitě. Také proto v materiálu, který jsem již odevzdal na ministerstvo dopravy a nové vedení se jím snad bude zabývat, navrhuji institut takzvaného řidičáku na zkoušku. Do půl roku po absolovávní autoškoly by řidič musel absolvovat na některém polygonu kurz bezpečné jízdy. Pokud to neudělá, tak přijde o papíry. Možností je ale samozřejmě víc. Například tvrdší body pro mladé řidiče, omezení kubatury auta, kterou mohou do dosažení určité praxe řídit a podobně.

A.cz: V poslední době se ve statistikách viníků nehod vedle mladých řidičů objevují často také starší lidé. Nemělo by smysl zavést speciální kurzy také pro ně?

Na to také přijde řada. Teď má ale přednost řešení mladých řidičů. Ti přece jen jezdí rychleji a proto ohrožují okolí více.

 

Právě se děje

Další zprávy