Dacia Duster: Pro začátek jsme ji vzali do bahna

Radek Pecák Radek Pecák
12. 5. 2010 17:49
Dacii se podařilo vyrobit zatím nejlepší auto ze všech svých modelů
Foto: Radek Pecák

Možná je to zatím trochu odvážné tvrzení, protože s novinkou rumunské Dacie jsme zatím měli tu čest pouze jedno jediné dopoledne, během něhož jsme shihli zhruba destkrát obkroužit rozbahněnou motokrosovu trať a ujet pár desítek kilometrů na silnicích v okolí Slapské přehradní nádrže, nicméně určitě lze říci, že Dacia Duster bude mít u zákazníků úspěch.

Důvodů je několik - jde o SUV a to nepříliš monstrózních rozměrů a to je dnes v módě. Ostatně zájem o podobně velkou Škodu Yeti, kterou kvasinská továrna nestíhá vyrábět, je toho důkazem.

Dalším důvodem je cena - v základní výbavě stojí tohle auto s pohonem 4x4 ( v nabídce je také o 40 tisíc levnější dvoukolka) stojí méně než 300 000 Kč. Konkrétně 299 900 Kč. V nejvyšší výbavě - s dieselovým 110ti koňovým motorem, s klimatizací a koženými sedačkami, stojí 422 900 Kč.

A konečně - skutečné schopnosti. Pohon 4x4 je od japonského Nissanu, který auta do terénu skutečně dělat umí, rozkročený postoj, který zajištuje slušnou míru stability při jízdě v zatáčkách (redaktor deníku Aktuálně si dnes vyzkoušel, že ani v ostrých zatáčkách nejsou náklony karosérie takové, aby řidič pocítil nějaké obavy), a také velmi dobrá schopnost podvozku vypořádat se s množstvím děr na silnicích Středočeského kraje.

Interiér není dokonalý, ale dá se v něm žít

Spotřebu jsme dnes netestovali, na to bude dostatek času za čtrnáct dní při týdenním testu, nicméně existuje předpoklad, že zvláště s naftovou 110ti koňovou verzí by v reálném provozu mohla být solidní. určitě ne 5,6 litru na 100 km, jak udává výrobce, ale pod 7 by se řidič při běžném způsobu jízdy měl dostat.

Interiér není sice na takové úrovni jako jsou výrobky západoevropských či japonských automobilek, ale s výjimkou krátkých sedáků předních sedadel nám při prvním seznámení nic výrazně nevadilo. 

Seznam základní výbavy:

  • Posilovač řízení
  • Airbag řidiče
  • Airbag spolujezdce
  • ABS
  • Plnohodnotná rezerva
  • Osvětlení zavazadlového prostoru
  • Tónovaná skla
  • Signalizace nezapnutého pásu řidiče
  • Příprava na rádio  

Zpět ale do terénu - neboť příležitost projet se na rozbahněné motokrosové trati se nenabízí každý den. Pro takový terén, (do něhož se ale většina nových majitelů Dacie Duster nikdy z obav o své auto a svoji tělesnou schránku nikdy nepustí), má auto solidní vybavení. Světlá výška je 21 centimetrů, přední nájezdový úhel má hodnotu 30 stupňů, zadní 36 a přechodový je 23 stupňů.

Redukci nahrazuje zkrácená jednička

Auto sice nemá redukční převodovku, nicméně "jednička" byla zkrácena natolik, že při tisíci otáčkách jede vůz rychlostí pouze 5,6 km/hod a kratší je i "dvojka". Proto také jsou vybaveny dustery s pohonem 4x4 šestistupňovou převodovkou, neboť s pouhým "pětikvaltem" by asi nebylo příliš radno pouštět se na dálnici.

Hlavním trumfem je elektronicky připojitelný pohon zadní nápravy. Řidič může knoflíkem zvolit buď stálý pohon předních kol (pokud si je jist, že pojede na kvalitní suché silnici) nebo nechat volič v poloze "AUTO" a pak nechat elektroniku, ať dělá své nebo může sám rozhodnout, že chce mít skutečnou čtyřkolku a tak otočí do polohy LOCK a tím pádem bude točivý moment posílán trvale na všecha 4 kola v poměru půl na půl.

My jsme po motokrosové trati po většinu času jezdili v módu "Auto". Žádné cukání či jiné negativní projevy od prokluzujícíh kol jsme nepocítili. Naopak auto, i když někdy po malém váhání, které ovšem bylo způsobeno totálně blátem zanesenými silničními pneumatikami než čímkoli jiným, vždy i z nejhlubšího bláta vyjelo.     

 

Právě se děje

Další zprávy