Seat oslavil 60. narozeniny. Začínal s výrobou Fiatů

Radek Pecák Radek Pecák
10. 5. 2010 16:45
Také Španělsko, stejně jako Itálii motorizoval model 600.
Foto: seat

Šestnáct miliionů automobilů má na svém kontě společnost „Sociedad Española de Automóviles de Turismo, tedy španělská automobilka Seat. O víkendu oslavila šedesát let své existence.

Dnes je Seat zavedenou značkou, ale začátky nebyly jednoduché. Ve Španělsku se ještě řadu let po skončení druhé světové války jezdilo hlavně na malých motorkách, případně ve vozítkách poháněných motocyklovými motory.

Po několika neúspěšných pokusech se v roce 1948 zrodil projekt SEAT na základě společné iniciativy vlády a konsorcia soukromých investorů. Jednání s několika zahraničními automobilkami nakonec vyústila v dohodu s Fiatem. K tomu došlo přesně před 60 lety. Společnost SEAT byla oficiálně založena 9. května 1950 podpisem smlouvy mezi státní organizací INI (Instituto Nacional de Industria, s kapitálovým podílem 51%, který sedmi velkými španělskými bankami (42 %) a italskou automobilkou Fiat (7 %), která přispěla technickou podporou a licencí na výrobu svých modelů.

Barcelona měla automobilovou historii

Továrna postavená na pozemku v barcelonské čtvrti Zona Franca vedle přístavu zabírala plochu 20 hektarů. Volba hlavního města Katalánska nebyla náhodná. Barcelona je od začátku 20. století centrem španělské automobilové výroby, domácí (Hispano-Suiza, Elizalde) i zahraniční (Ford Motor Ibérica, General Motors Peninsular).

Montážní linka byla uvedena do provozu v květnu 1953 a první vůz SEAT z ní sjel 13. listopadu. Nazýval se 1400 A a byl to impozantní sedan s pohonem zadních kol poháněný vpředu uloženým motorem o výkonu 44 k.  Za den vznikalo 5 vozů a v továrně pracovalo 925 zaměstnanců – tato čísla však brzy začala exponenciálně narůstat.

Do konce roku 1954 bylo dodáno 959 vozů, o rok později výroba vzrostla na 3000 vozů a v roce 1957 bylo dosaženo hranice 10 000 vozů. Téměř veškeré komponenty pro model 1400 pocházely ze španělské výroby, čímž vznikla za velké podpory společnosti SEAT síť národních dodavatelů automobilového průmyslu.

V roce 1957 uvedl SEAT na trh typ 600, který postavil Španělsko doslova na kola. Nový SEAT vyvolal opravdové nadšení a do března 1957 měla továrna přes 100 000 objednávek. Výroba vzrostla během jediného roku na šestinásobek.

60. léta

Země procházela obdobím ekonomického růstu a postupně přecházela od zemědělství k cestovnímu ruchu a dalším službám.  Původní model 1400 A byl dvakrát modernizován a poslední verze 1400 C již naznačovala, jak bude vypadat budoucí model SEAT 1500, který nalezl široké uplatnění ve státních službách i jako taxi. V roce 1963 byla uvedena verze D. Stále pokračovala produkce typu 600 (začátkem roku 1961 vznikalo 80 vozů denně, koncem roku 1964 už 240). Do roku 1973 bylo celkem vyrobeno 800 000 modelů SEAT 600.

Nové dohody mezi akcionáři vedly ke zvýšení podílu Fiatu na 36 % a poklesu podílu INI přibližně na stejnou hodnotu, přičemž akciový kapitál se zdvojnásobil.

V roce 1968 přišel na trh nový SEAT 124, počet zaměstnanců se zvýšil na 20 000 a roční produkce se vyšplhala k hranici 200 000 vozů. SEAT rovněž oslavil výrobu miliontého vozu. V následujícím roce byl uveden další exkluzivní model SEAT 1430 a rodinné provedení řady 124.

70. léta

V roce 1971 se Seat stal největším průmyslovým podnikem ve Španělsku, necelých 20 let po svém založení.  Nabídku rozšířila sportovní verze modelu 124 a SEAT 132, špičkový model, který navázal na SEAT 1500.

V souladu s tehdejším trendem přešel SEAT v roce 1972 u nového modelu 127 na přední pohon. Tato novinka byla brzy doplněna čtyřdveřovými a pětidveřovými verzemi z vlastního vývoje, které neměly italský ekvivalent. V roce 1975 bylo otevřeno Technické centrum v Martorellu, jehož úkolem bylo vyvíjet jedinečné produkty vlastní konstrukce. Jako první zde vznikl SEAT 133, první originální konstrukce značky, která vzešla z platformy 850. Mezi další novinky patřil odvážný SEAT 1200/1430 Sport, jehož podvozek pocházel z modelu 127.

Design tohoto sportovního vozu původně navrhl italský designér Aldo Sassano pro NSU s motorem vzadu. SEAT jej převzal včetně ventilačních otvorů v zadních blatnících, které byly ovšem nefunkční, neboť motor byl uložen vpředu. Kupé, které i dnes vypadá skvěle, získalo rychle přezdívku Bocanegra („černá ústa“), protože světlomety a masku chladiče rámoval nezávisle na barvě karoserie černý plast.

SEAT se pak vrátil k zmíněnému stylu v roce 2008 studií „Bocanegra“ a v roce 2009 stejnojmenným paketem výbavy pro Ibizu SC.

V roce 1974 dosáhl SEAT obratu necelé miliardy amerických dolarů a stal se osmým největším výrobcem automobilů v Evropě. V této době dostal závod Martorell novou výrobní linku a centrální sklad, počet zaměstnanců převýšil 30 000 a denní produkce byla 1900 vozů.

Poté, co automobilka Authi ukončila v roce 1975 výrobu, převzal SEAT její závod Landaben v provincii Navarra na žádost INI, aby byla zachována pracovní místa, a převedl do něj výrobu úspěšně modernizované řady 124.  Závod Landaben začal také vyrábět sportovní vozy Lancia Beta Coupe a Beta HPE.

V roce 1978 ovšem SEAT vykázal vysokou ztrátu, přestože vyrobil 288 487 vozů. INI a banky držící akcie podniku navrhli postupný prodej až 81 % podílu Fiatu v následujících dvou letech a průběžné zvyšování kapitálu.

80. léta

Přišla krize Fiat se pod tíhou finančních ztrát rozhodl, že již nepřistoupí ke druhé etapě zvyšování kapitálu. Konečná dohoda zněla, že Fiat prodá svůj podíl za symbolickou jednu pesetu a zaváže se odkoupit 400 000 vozů vyrobených ve Španělsku během následujících pěti let, aby je prodal ve své síti pod značkou Fiat. SEAT zároveň mohl volně vyvážet vlastní modely nevyráběné v italské licenci.

SEAT během tří let vyvinul tři modely poháněné existujícími motory a zároveň představil zcela nový vůz, který se stal největší ikonou společnosti- Ibizu. Šlo o vůbec prvná skutečně španělský vůz vyvinutý kompletně společností SEAT. Design navrhl slavný Giugiaro a s vývojem motorů pomohl Porsche. 

Dalším pozitivním vývojem byly vznikající slibné vazby s koncernem Volkswagen. SEAT podepsal smlouvu o prodeji modelů Audi a VW ve své prodejní síti a o výrobě vozů Polo/Derby a Passat/Santana ve Španělsku. To byl první krok ve vzájemné spolupráci, která přinesla obrovské výhody pro obě strany.

Do hry vstupuje VW

Poté, co tehdejší šéf koncernu Volkswagen Dr. Carl H. Hahn přesvědčil socialistického ministerského předsedu Felipe Gonzáleze, aby souhlasil s privatizací společnosti SEAT, získal wolfsburgský koncern 18. června 1986 ve španělské automobilce podíl 51 %, který byl ještě téhož roku navýšen na 75 %.

Osmdesátá léta skončila pro SEAT mnohem lépe, než začala. V roce 1989 bylo vyrobeno rekordních 474 149 vozů a SEAT se vrátil k ziskovému hospodaření. Volkswagen v následujícím roce zvýšil svůj podíl na 99,9 %. 

90. léta

V roce 1991 se představil model Toledo, který pak hojně využívali pražští taxikáři. Tvary dvouprostorové karoserie navrhl opět Giugiaro.

V říjnu 1993 byl uzavřen závod na Zona Franca a montáž z Toleda byla přemístěna do Martorellu, jednoho z nejmodernějších závodů v Evropě, který byl postaven na zelené louce za pouhých 34 měsíců.  Prvními modely, které sjely z výrobních pásů, byla druhá generace Ibizy a od ní odvozený sedan Cordoba.

Následovalo v roce 1995 představení prototypu MPV Alhambra v roce 1995. Alhambra se stala prvním vozem SEAT vyráběným za hranicemi Španělska, v portugalském závodě Palmela (společně se spřízněnými modely VW Sharan a Ford Galaxy). V roce 1996 se objevily dvě nové varianty na základě úspěšné Ibizy – dvoudveřová Cordoba SX a užitková Inca. O rok později následovaly první sportovní verze Ibiza Cupra.

Rok 1997 proběhl ve znamení prvního malého vozu SEAT Arosa a kombi Cordoba Vario. V roce 1998 byla představena druhá generace vozů Toledo a z výrobních pásů sjela Ibiza s pořadovým číslem 2 miliony. SEAT zároveň přesunul výrobu Arosy do Martorellu (původně ji vyráběl VW ve Wolfsburgu) a Pola do Landabenu. Toledo II bylo z kapacitních důvodů vyráběno zpočátku v Bruselu. V Martorellu v této době vyrábělo 13 500 zaměstnanců 2200 vozů denně.

Po roce 2000

SEAT vstoupil do 21. století s novým designem, jehož rysy definoval tehdy nový šéfdesignér Walter da Silva  V nabídce se objevily rozmanité varianty vozů Leon (TDI 150 k, Cupra, Cupra R a FR), modernizací prošly řady Alhambra a Arosa, představena byla třetí generace Ibizy a druhá generace Cordoby a SEAT Sport uvedl na trh limitovanou edici Ibiza Cupra R.

Na závodních tratích dosáhla značka mnoha úspěchů. Dokmonce Cordoba WRC vyhrála Německou rally 2000, avšak tratě rally nakonec Seat opustil a začal se více orientovat na okruhové závodění. Největší úspěchy dosáhly Seaty Leon TDI v seriálu WTCC, kde dosáhly na mistrovské tituly v hodnocení jezdců i značek v letech 2008 a 2009.

Letos Seat představí dvě novinky - první bude kombi verze Ibizy - ST a druhou na podzim velkoprostorová Alhambra. Vývojáři už také pracují na hybridních vozech a elektromobilech se značkou S na kapotě.

 

Právě se děje

Další zprávy