BMW X1: Skvěle zaplněná díra mezi řadami 1 a 3

Radek Pecák Radek Pecák
5. 5. 2010 0:22
Není to typické SUV, není to ani kombík s pohonem všech kol. BMW se opět podařilo vytvořit samostatnou kategorii aut
Foto: Radek Pecák

Ani značka BMW, ještě před nějakými deseti lety známá především jako výrobce výkonných vozů pro nadšené řidiče, nemohla nereagovat na obrovskou poptávku po  vozech kategorie SUV. A tak se po velkém modelu X5 představila i menší X 3 a vloni dokonce X1.

Pro testování jsme získali motor s nejvýkonnějším dieselovým motorem, označený 23 D.Výbava byla  bohatá - včetně systému drive  a kožených sportovních sedaček. To ale  jsou samozřejmě všechno věci, za které je nutno připlácet.

Vraťme se ještě zpět k tomu, co vlastně v BMW pracovníci vývoje při zrodu X1 chtěli. Pokud vezmeme  v potaz výsledné rozměry, zjistíme, že vlastně nevytvořili ani vůz kategorie SUV. Když X1 budeme srovnávat například s Volkswagenem Tiguan, zjistíme, že je při zhruba stejné délce zhruba  o 14 cm nižší. Tím se jednoznačně vyčleňuje z řady menších rodinných SUV. Dá se tedy vlastně říci, že je to jakýsi kříženec sportovního kombíku a SUV. 

Rozměry vozu jsou vůbec zajímavé. Přestože  nese označení X1 a tedy hlásá svoji příbuznost s jedničkovou řadu, ve skutečnosti je  auto postaveno na podvozkové platformě „trojky". Výsledné rozměry jsou pak něco mezi tím.

Technické údaje

Motor

Objem: 1995 ccm
Největší výkon: 150 kW (204 k) při 4400 1./min
Největší točivý moment: 400 N.m při 2000 1./min
Palivo: Nafta

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,8 l
Mimo město: 5,5 l
Kombinovaná: 6,4 l
Objem palivové nádrže: 65 l

Rozměry:

Délka: 4454 mm
Šířka: 1820 mm
Výška: 1545 mm
Rozvor náprav: 2760 mm
Pohotovostní hmotnost: 1363 kg
Užitečná hmotnost: 627 kg

Základní cena

BMW X1 23D : 978 900 Kč vč. DPH

Do terénu nepatří

BMW má zřejmě velice dobře spočítáno, že do terénu se majitelé podobných vozů vlastně vůbec nevydávají. Možná  někdy sjedou ze silnice na louku, aby si tam udělali piknik a to je tak zhruba všechno. Dlouhá příď a dole umístněný výfuk  (přestože světlá výška je relativně dostatečná) ostatně rozumného člověka od průjezdu tankodromem odradí.

Daleko více je tohle auto určené na polykání kilometrů na silnicích. A to převážně kvalitních. Na kvalitě jízdy na okreskách s nekvalitním povrchem a navíc po zimě poseté výtluky, se totiž hodně negativně projeví pneumatiky run flat. Každou příčnou nerovnost pak  posádka v interiéru docela důrazně pocítí. Pokud však vjedete na silnici, která je skutečně hodna svého jména, můžete se opět přesvědčit o schopnostech podvozkových specialistů BMW. I díky tomu, že  pohon Xdrive je nastaven tak, aby za normálních podmínek se větší díl výkonu přenášel na zadní kola, je projížďka zatáčkami příjemnou a snadnou záležitostí. A nezáleží vůbec na tom, zda je sucho, prší či dokonce na vozovce leží sníh. Je to proto, že chování  vozu je přísně neutrální.

Jestli se ale něčím v BMW mohou v poslední době hodně chlubit, pak jsou to motory. Také tento - vznětový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 204 koní je skutečně dobře odvedená práce. K dsoažení zmiňovaného výkonu mu pomáhají hned dvě turbodmychadla. První - menší pracuje již v nízkých otáčkách a teprve, když  jsou zapotřebí vyšší otáčky, vstupuje do hry velké turbodmychadlo.Díky jejich spolupráci je nárůst výkonu plynulý.

Mírně váhavá převodovka

Šestistupňová automatická převodovka, kterou  bylo testované  BMW X1 23d vybaveno, nebyla v některých okamžicích jízdy tak pružná, jak by se nám líbilo. Proto bylo někdy lepší převzít iniciativu pomocí kovových pádel u volantu a správný rychlostní stupeň navolit tímto způsobem.

Výrobce sice uvádí kombinovanou spotřebu  6,4 l nafty na 100 kilometrů, ale k této hodnotě by se vzhledem k potenciálu motoru i vozu jako celku dokázal dostat jen řidič - asketa. Na druhou stranu při svižné jízdě v rámci povolených limitů není vcelku problém jezdit za 7,5 l na sto kilometrů.

Interiér současných vozů BMW rozděluje motorizovanou veřejnost na dva tábory. Buď se minimalistické pojetí líbí nebo odrazuje. Faktem je, že z hlediska ergonomie tu pro řidiče není žádný problém. Sportovní sedačky s nastavitelnou stehenní podpěrou jsou výborné. Posádka vpředu určitě určitě netrpí nedostatkem prostoru, stejně jako dvě děti či průměrně vzrostlí dospělí vzadu.  Komfort zvyšuje i možnost různého sklonu opěradel zadních sedadel.

Cestování v pěti bychom už ale s klidným svědomím doporučit nemohli. Ostatně, pro zavazadla tolika lidí by asi nebylo ani dost místa v kufru. Ten je dimenzován spíše pro potřeby mladého páru.

 

Právě se děje

Další zprávy