Toyota Prius: Spotřeba pod pět je možná

Radek Pecák Radek Pecák
26. 4. 2010 10:00
I řidič, který jinak nedbá na spotřebu, se v Priusu přizpůsobí potřebám auta

Nová Toyota Prius je autem, o  němž se v posledních měsících týdnech psalo a mluvilo ve sdělovacích prostředcích  snad nejvíce ze všech vyráběných typů.  Nejenže se rozpoutaly diskuse o tom, nakolik je vlastně tento vůz ekologický, pak ještě vzniklo doslova šílenství v souvislosti s tím, že priusy na nerovném povrchu nebrzdí.

Naštěstí se tomuto vozu vyhnula ještě větší  svolávací akce v souvislosti s poruchovým plynovým pedálem, který mohl někdy zavinit nechtěné zrychlování vozu.

Prius je ovšem také v současné době nejprodávanějším vozem v Japonsku a stal se jakýmsi spouštěčem zájmu motoristické veřejnosti o ekologii. V Česku se tento automobil prodává od podzimu loňského roku. Protože je již třetí generací tohoto vozu, je logické, že má ve svých útrobách opět více technologií, které umožní řidiči být co nejvíce ohleduplný k prostředí kolem sebe.
Na druhou stranu tvůrci vozu ponechali řidiči  i možnost volby, zda tyto technologie opravdu při každé jízdě chce využívat či nikoli.

Pokud člověk opravdu spěchá, může naplno využít potenciál jak benzinové osmnáctistovky, tak i pomocného elektromotoru. K tomu stačí zmáčknout tlačítko Power. Na druhou stranu, pokud člověk potřebuje jen popojet kousek po ulici, může jet zcela „čistě" jen  na elektrickou energii.  To zase pomocí tlačítka EV.

Jezdili jsme ekologicky

„Když ekologicky, tak ekologicky," řekli jsme si hned na začátku testování tohoto vozu. Zařekli jsme se proto, že budeme jezdit ve třetím z možných režimů vozu, tedy v tom, který je označen ECO. Tam elektronika pomáhá řidiči v tom, aby co nejvíce využit schopnosti auta k jízdě s co nejmenší spotřebou. Skutečně jsme to vydrželi  s nepatrnými výjimkami, například když jsme potřebovali bezpečně předjet na běžné silnici pomalejší auto.

Prius zvenčí

Dá se říci, že hybridní auto dnes veřejnost pozná na první pohled, má totiž typickou siluetu karosérie. Ve stejném duchu ji střihli i konstruktéři konkurenční Hondy Insight. Na druhou stranu, například  hybridní verze Lexusů vypadají zvenčí naprosto stejné jako verze, kde je pod kapotou pouze klasický spalovací motor.

Technické údaje:

  • Max. rychlost: 180 km/hod
  • Zrychlení  0-100 km/hod: 10,4 s
  • Spotřeba paliva: 3,9 l/100km
  • Objem zavazadlového prostoru: 446 litrů
  • Rozměry (d,š,v)4460, 1745,1490 mm
  • Rozvor náprav: 2700 mm
  • Výkony motorů: benzinový 1,8 l, (73kW) + elektromotor 60 kW). Spolu dosáhnou maximálního výkonu 100 kW (136 koní)

Podle našeho názoru současný Prius, na rozdíl například od druhé generace, vypadá daleko méně „japonsky". Díky větší šířce a robustnější přídi nám také zdál daleko dospělejší. V hlavních světlech jsou LED diody, stejně jako v těch zadních. Stejně jako v minulé generaci pak zůstala typická skleněná záď.

Prius zevnitř

Auto pro novou generaci lidí musí být dostatečně odlišné. S takovou myšlenkou zřejmě designéři interiéru přistupovali k práci na palubní desce priusu. Ne, že by se na rozmístění tlačítek a celkový vzhled nedalo zvyknout, ale podle našeho názoru by si lidé na nové technologie zvykali snáze, kdyby  se  člověk přesednuvší z klasického auta nemusel příliš dlouho „učit". Některé věci dokonce přímo rozčilují - například ošklivý centrální displej či v dolní části zploštělý volant. „Něco takového přece patří do sporťáků nebo ne?," chce se křičet.

Na druhou stranu jsou tu vychytávky, které nejenže život řidiči zpříjemní, ale jsou i v souladu s moderními trendy bezpečnosti. Například head up displej,  který na čelním skle před řidičem zobrazuje například momentální rychlost vozu. Navíc se dá výškově seřizovat, aby na  údaj dobře viděl jak dvoumetrový obr, tak i o půl metru menší slečna.
Prius není přednostně určen na evropský trh. Proto na jednu stranu nepřekvapí  sešlapovací parkovací brzda u levého podběhu. Na druhou stranu nutnost levé koleno vytrčit do nepřirozené polohy pokaždé, když ji chceme použít, není zrovna příjemné.

Prostor dostačuje

Přední sedačky jsou dimenzované i pro lidi, pro které denní dávka deseti hamburgerů není problém. Jsou také až francouzsky měkké. V zatáčkách sice tělo moc nepodrží, avšak to stejně nebylo účelem. S tímhle autem se na tratě rally nikdo nevydá. Vzadu se krásně srovná dvojice průměrně velkých dospělců nebo trojice nedospělců. Kufr je sice mělký, takže pračku opravdu nepřevezete, ale s běžnými cestovními zavazadly problém mít nebudete.

Jízda a spotřeba

To, že jsou vpředu dva motory a motorový prostor je vůbec zaplněn prakticky do posledního místečka se pochopitelně projeví v zatáčkách. Auto je prostě neotáčivé. Ale žít se s tím dá bez problémů. Podvozek není přehnaně měkký. Řízení je hodně posílené, což je vzhledem k určení priusu pro jízdy ve městech a příměstských oblastech vcelku pochopitelné. Bezestupňová automatická převodovka se chová naprosto bezchybně.

My jsme s Priusem jezdili všude. Tedy jak ráno a večer při cestách do práce a z ní přes centrum Prahy, tak i po dálnicích, sinicích 1. třídy i venkovských okreskách. A výsledek - 700 kilometrů s průměrnou spotřebou 4,9 litru kilometru na sto.  Je to sice přesně o litr více než je výrobcem udávaná průměrná spotřeba, ale rozhodně to není špatný výsledek.
Například  proto, že většinu z těch kilometrů ujel testovací prius naplněn minimálně třemi osobami, občas i pěti. Navíc na zimních gumách.

Na dálnici se spotřeba při povolené stotřicítce pohybuje mezi 5,5 až 6 litry, při klidné  jízdě na okreskách v kopcovitém terénu je výsledek o pár desetinek lepší a naprosto excelentní hodnoty vidí řidič na displeji ukazující průměrnou spotřebu v minutových intervalech ve městě. Tam opravdu není problém jezdit za tři litry. Jezdit  „zadarmo" na elektřinu však není ani ve městě dost dobře možné. Za prvé to vyžaduje doslova chirurgickou práci řidičovy nohy na plynovém pedálu, protože jen při trošku větším stisknutí  okamžitě startuje benzinový motor a totéž se děje i při jízdě po rovině, jakmile rychlost vozu jen o kousek přesáhne třicítku.

 

Právě se děje

Další zprávy