Audi připomene zapomnětlivým, že zbytečně pálí palivo

Radek Pecák Radek Pecák
26. 4. 2010 10:00
Klimatizace zvyšuje spotřebu minimálně o tři, čtyři desetinky litru
Foto: Radek Pecák

Praha - Určitě se s s tím už setkal každý řidič. Ráno, když potřeboval odmlžit zadní okénko, zapnul jeho vyhřívání a nechal tlačítko zapnuté, i když výhled dozadu již byl naprosto perfektní. Stejně tak třeba si nevšiml, že spolujezdec si zapnul vyhřívání sedačky, a když před x kilometry z auta vystoupil, nechal samozřejmě sedačku hřát dále. Čím je auto modernější, technologicky vyspělejší a vybavenější, tím více riziko nějakého zbytečně zapnutého spotřebiče narůstá.

Audi poprvé vloni představilo ve své novince Audi A5 sportback systém elektronického hlídače zbytečně zapnutných spotřebičů. Ne, že by vůz sám věděl, co zapnuté mít chceme, a co nikoli, ale můžeme si to zkontrolovat. Díky jedinečné další přidané funkci palubního počítače.

Systém mohl redaktor Aktuálně.cz otestovat v sedanu A4 s motorem 2,0 TDI. Audi totiž tento systém postupně začíná montovat i do dalších modelů. Ovládání je jednoduché - stačí v menu palubního počítače - ovládané dvěma tlačítky na páčce stěračů, nalistovat příslušné menu a pak už je sledovat, co je zapnuté zbytečně. Světla denního osvětlení se na jednoduchém grafu nijak neprojeví, stejně jako nemá prakticky žádný vliv zapnuté rádio. Mírně se linka na displeji pohne v případě naplno zapnutého vyhřívání obou předních sedaček, ještě více v případě vyhřívání zadního skla a samozřejmě největší vliv má zapnutá klimatizace.

Klimatizace nebyla prakticky potřeba

Vůz jsem testoval ještě za poměrně studeného jarního počasí, takže k dosažení požadoavné teploty se klimatizace nemusela prakticky namáhat, podstatně horší by to bylo ale v případě jeíjho zapnutí v autě, které v létě celý den stálo na sluníčku.

Kromě zmíněného systému byl ve voze namontován ještě systém (start&stop), který při významném podílu městských jízd dokáže dlouhodobou průměrnou spotřebu srazit o zhruba tři desetiny litru, indikátor včasného řazení převodových stupňů  a také například světla pro denní svícení z LED diod. Motor 2.0 TDI o výkonu 140 koní spolupracoval se šestistupňovou převodovkou. 

Celková průměrná spotřeba (u zcela nového vozu, protože v okamžiku převzetí k testu měl najety pouhé čtyři stovky kilometrů) činila po týdenním testování 5,7 litru. To přitom značnou část z naježděných kilometrů vůz abosloval naložen trojicí dospělých a dvojicí dětí.

 

Právě se děje

Další zprávy