Ředitel KIA: SUV se bere jako vstupenka mezi lepší lidi

Radek Pecák Radek Pecák
26. 4. 2010 10:00
KIA se již pevně usídlila mezi nejdůležitějšími automobilovými značkami na tuzemském trhu. Co chystá?
Foto: KIA

Praha - Automobilka Kia patří v České republice již stabilně do první desítky nejúspěšnějších značek podle prodaných kusů. Její prodeje rok od roku stoupaní a děje se tak přesto, že prakticky neprodává užitkové automobily a také firmy její vozy nenakupují tak často jako u jiných značek. Generální ředitel českého zastoupení firmy Kia motors Vít Pěkný  je s momentálním šestým místem v pořadí značek poměrně spokojený.

Máte nějaké plány, kam se chcete v pořadí dostat či jaký tržní podíl si představujete ukrojit?

Nechci říkat nějaká silná prohlášení. My chceme být mezi silnými hráči a zachovat si významný podíl na trhu. Za ten považuji vše nad čtyři procenta, na jejíž hranici se právě nyní pohybujeme.

Před časem  jste tak trochu odstartovali cenovou válku například svými prohlášeními o tom, že není třeba kupovat auto velikosti fabie, když je možné za stejné peníze mít větší auto, například váš ce´d. Ten se pak stal dokonce v tomto segmentu aut nižší střední třídy dokonce v Čechách nejprodávanějším.  Byl to s odstupem času dobrý krok?

Myslím, že byl. Nakonec z toho vlastně profitovali i zákazníci jiných značek, kteří také museli jít s cenou dolů.

Lidé pořád srovnávají  vaše vozy hlavně se sesterskou značkou Hyundai . Jak vlastně máte v koncernu rozdělené úlohy?

Je to jednoduché a stále to platí. Hyundai má být jakousi luxusnější značkou, my zase sportovnější, dravější, více zaměřenou na mladší klientelu.

Hyundai nedávno začal své vozy označovat  číselnou řadou, Nechystáte něco podobného i vy?

Uvažuje se o tom. Jsou v tomto dva proudy. Evropská větev zastoupená například hlavním designérem  Peterem Schreyerem se přiklání k číslům, lidé v Koreji zase k názvům. Vše má svá pro i proti. Například při řeči o tom, kterém autě, je nutné obvykle říci i název automobilky a tím se dostává do širšího povědomí, některá jména si ale lidé lépe zapamatují.

Dříve jste prodávali hodně  vozů nejmenší kategorie, teď už ale konkurence nabízí mladší a designově zajímavější automobily než je například vaše picanto a rio. Nechystáte obměnu?

Ano, skutečně jsou picanto a rio nejstaršími vozy v naší nabídce, Takže příští rok přijdou nové generace. Picanto zřejmě v květnu a rio pak na podzim.

Také v segmentu SUV jste mívali vyšší podíl na trhu než máte nyní. Proč se tak stalo?

Na to je úplně jednoduchá odpověď daná specifikem našeho trhu. Prostě se objevila Škoda Yeti, které se prodává měsíčně přes tři sta kusů. V době, kdy byla naše sportage jedničkou v segmentu, tak k tomu stačilo jich za rok prodat 700.

Když už jsme u třídy SUV, myslíte si, že jejich éra pomalu odeznívá?

Jak kde. U nás ne. U nás je prostě nadále vlastnictví vozu SUV pokládáno za vstupenku do takzvaně lepší společnosti. Například v Německu, kde  už mnoho významných lidí smýšlí výrazně ekologičtěji to samozřejmě neplatí. Navíc se otevřel segment malých SUV právě se zmiňovanou Škodou Yeti.

Model Cee´d je slovenský, teď máte v nabídce dokonce i „českou" Vengu  z továrny Hyundai v Nošovicích. Myslíte si, že Češi  „zaberou" na ideu tuzemského výrobku?

Češi mají v tomto ohledu jinou mentalitu než například Slováci. Tam „za své" převzali nejen zmiňované cee´dy, ale třeba i peugeoty a citroëny z Trnavy. U nás na to slyší jen část populace. I když je to škoda. Myslím si, že bychom si měli pokládat za čest, že si šikovnosti Čechů  považuje světově významná firma Hyundai natolik, že zde postavila svoji továrnu.

Není tak trochu problém v tom, že lidé korejská auta ještě stále neberou jako ta dostatečně prestižní?

Já myslím, že tohle platilo ještě tak před třemi lety. Nyní už pozorujeme, že dealeři jsou hrdí na to, že prodávají auta KIA a také většina zákazníků už to nepokládá za nic podřadného. Vždyť velká část lidí má doma korejské televize či kuchyňské spotřebiče.

No ale třeba každoročně vydávaná zpráva o spolehlivosti z německého TÜV, kde je Kia Carnival stále hodnocena jako nejvíce poruchové auto vám asi moc dobrou reklamu nedělá...

Nedělá, jenže je třeba říci, že auto, o kterém je řeč, je vlastně předminulá  generace. Navíc tam vůbec nejde o nějaké život ohrožující závady.  Se současným Carnivalem pak jsou lidé spokojeni.

Značka KIA se ale do povědomí Čechů dostala jinak - svojí sedmiletou zárukou u některých modelů.  Trochu ovšem radost zákazníkům kalilo zjištění, že  se to nejprve týkalo jen modelu cee´d a navíc plná sedmiletá záruka nebyla na pohonné  ústrojí. Teď už je to sjednocené?

Ano, od prvního ledna letošního roku získává zákazník, který si koupí jakýkoli model KIA sedmiletou záruku na celý vůz, tedy od předního po zadní nárazník. Jediným omezením je počet najetých kilometrů 150 000. Pro první tři roky ale toto omezení kilometrů neplatí.

Samozřejmě, žádná Kia  prodaná s touto zárukou  ještě není v provozu oněch sedm let, přesto se zeptám, zda už v souvislosti s delší zárukou pociťujete nějaké problémy?

Ne. Garanční náklady sice rostou, avšak pomaleji než roste počet námi prodaných nových aut. Takže jsme s touto politikou spokojeni . Ještě spokojenější by měly být servisy, protože dříve k nim obvykle po třech letech, když skončila tehdy platná záruční doba, zákazníci přestali jezdit. Nyní mají důvod je zvát na garanční prohlídky další čtyři roky.

Mají nyní dealeři lehké živobytí?

Jedno z nejtěžších. Vezměte si, že většina z nich začínala s živností někdy před patnácti, sedmnácti lety. Dosud splácí investici do budov. Musí kupovat vybavení za stejné peníze jako ti dealeři v Německu, kteří už úvěry za nemovitosti mají většinou splacené. Navíc ale, zatímco v Německu jsou hrubé marže obchodníků zhruba na úrovni 11-12 procent, u nás musí vystačit se 3-4 procenty. A to je ještě zákazníci tlačí k dalším slevám, výbavě navíc a podobně. U malých levnějších vozů už obvykle opravdu nemají kam sáhnout, aby mohli slevit.

 

Právě se děje

Další zprávy